میراث شوم «مدیران هزینه»

در سنگین‌ترین مورد سرخابی‌ها تا مدتی از نقل و انتقالات بازیکن محروم شدند و فیفا پنجره‌ها را به روی آنها بست. در برخی موارد هم به‌دلیل عدم‌اقدام به موقع برای تسویه‌حساب، مجبور شدند مبلغ بیشتری نسبت به بدهی اولیه به بازیکنان یا مربیان سابق خود بپردازند که این موضوع نیز لطمات زیادی به آنها وارد کرده است. واضح است که این اتفاق محصول «مدیران هزینه» در این دو باشگاه بوده است؛ چراکه اگر وسواس بیشتری نزد مدیران پیشین برای مدیریت هزینه‌ها و اصلاح ساختار وجود داشت این میراث شوم برای مدیران آینده باقی نمی‌ماند. میزان بدهی‌های پرسپولیس و استقلال به اندازه‌ای بوده که طی روز‌های گذشته صحبت احتمال حذف آنها از مسابقات فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا شنیده می‌شد؛ چراکه طبق سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا، تمامی باشگاه‌ها باید مجوز حرفه‌ای دریافت کنند و شرط اصلی این مجوز عدم‌داشتن بدهی است.

حالا به‌نظر می‌رسد این دو باشگاه به‌صورت موقت موفق به فرار از این محرومیت بزرگ شده‌اند؛ چراکه کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال ایران دیروز در نشست اعضای خود اعلام کرد این دو باشگاه موفق شده‌اند در روزهای گذشته رضایت طلبکاران خود را جلب کنند و از لیست قرمز خارج شوند.به این ترتیب این کمیته اعلام کرده باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، شهرخودرو، ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازی موفق به کسب مجوز حرفه‌ای شدند‌. همچنین اعلام شد باشگاه‌های پیکان، سایپا و فولاد خوزستان موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نشدند، اما مجوز ملی را گرفتند. این یعنی اینکه این باشگاه‌ها برای دریافت این مجوز باید برخی مشکلات خود را برطرف کنند. در همین حال باشگاه‌های نفت مسجدسلیمان، شاهین‌ بوشهر، پارس جنوبی جم، نساجی و ماشین‌سازی به‌دلیل عدم‌ثبت مدارک، موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای نشدند.

بدهی مالیاتی، سد خصوصی‌سازی

پرسپولیس و استقلال اما در حالی برای واگذاری به بخش خصوصی آماده‌ می‌شوند که بدهی مالیاتی آنها ازسال‌های قبل پرداخت نشده و ارقام درشتی برای آنها  به یادگار مانده است. از سوی دیگر سهیل  مهدی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ  مدعی شده پرسپولیس و استقلال از فصل گذشته تا امسال بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان بدهی‌شان را تسویه و تعیین تکلیف کرده‌اند.همچنین باشگاه تراکتور که نسبت به امسال تغییر مدیریت داشته است موفق شده در این مدت با بیش از ۱۷۰ طلبکارش تسویه حساب کند.