چه فرصت‌هایی که سوخت

وقتی جونیور به جای محبی جذب شد!

شاید فرصت‌سوزی نقل‌وانتقالاتی سرخپوشان در ابتدای فصل جاری، حتی قابلیت ثبت در کتاب رکوردها را داشته باشد! حالا دیگر همه می‌دانند محمد محبی، مهاجم فعلی سپاهان و پدیده جدید تیم‌ملی یک هوادار پرسپولیس بود که پیش از شروع فصل جاری به سرخپوشان پایتخت پیشنهاد شد، اما ظاهرا ایرج عرب با جذب او مخالفت کرد. به این ترتیب از حالا به بعد هر درخشش محبی، یک افسوس جدید برای قرمزهای تهرانی به همراه خواهد آورد؛ مخصوصا که این تیم در فصل جدید به‌شدت در فاز هجومی دچار مشکل است. دست بر قضا آخرین نمایش درخشان بازیکن بوشهری در همین هفته رقم خورد؛ جایی که او با دو پاس گل، مقدمات پیروزی ارزشمند تیمش برابر گل‌گهر سیرجان را فراهم کرد و سپاهان را به صدر برگرداند. همین بوشهری بودن او هم به حسرت و افسوس سرخ‌ها دامن می‌زند؛ جایی که شاید انتظار می‌رفت کاپیتان دوم سرخ‌ها مشورت بهتری به مدیران باشگاه بدهد.

در پرسپولیس از شرایط فنی حسین ماهینی انتقادات زیادی می‌شود، اما شاید او می‌توانست مزیت متفاوتی برای پرسپولیس داشته باشد و به‌عنوان یک بوشهری، استعدادهای شهرش را به این تیم بکشاند، هرچند دراین زمینه هم توفیقی به‌دست نیاورد. او که ادعا می‌کرد دوستی نزدیکی با مدیران ایرانجوان دارد، دو سال پیش نتوانست مهدی قائدی را سرخپوش کند و این بازیکن سر از استقلال درآورد. در مورد محبی هم شاید شناخت ماهینی می‌توانست به‌کار پرسپولیس بیاید، اما اتفاق دیگری رخ داد و این بازیکن جوان نیز راهی اردوگاه یکی دیگر از حریفان مستقیم شد. شگفت‌انگیزتر از همه اینکه باشگاه پرسپولیس ابتدای فصل با از دست دادن امکان جذب محبی، بازیکن ناکارآمدی به نام جونیور براندائوی برزیلی را جذب کرد که حدود ۲۰ برابر هم گران‌تر از جوان بوشهری بود!

گمنام‌هایی که ستاره نشدند

واقعیت آن است که پرسپولیس در دو، سه سال اخیر نتوانست پدیده خاصی را به فوتبال ایران معرفی کند. مخصوصا وقتی پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه بسته شد، انتظار می‌رفت بازیکنان جوان فرصت خوبی برای خودنمایی پیدا کنند، اما اتفاق مستمر و ماندگاری در پرسپولیس رخ نداد. در این مقطع جوانانی مثل رضا کرملاچعب، شهاب زاهدی، احسان علوان‌زاده، حمیدرضا طاهرخانی و محمدامین اسدی با وجود اینکه بخت بازی پیدا کردند، اما چنگی به‌دل نزدند. آدام همتی البته بیشتر بازی کرد، اما او هم از سر ناچاری به‌کار گرفته می‌شد و الان جایی در برنامه‌های گابریل کالدرون ندارد. در تیم خود کالدرون هم روستایی و مهدی عبدی را داریم که هنوز برای قضاوت در موردشان زود است، اما به هر حال طبیعی است که با یکی مثل محبی فاصله دارند. ماجرای عبدی که اسمش بعد از گلزنی به استقلال در دربی تهران سر زبان‌ها افتاد جالب است. او بعد از آن مسابقه، سه بار دیگر به‌عنوان بازیکن ذخیره برای تیمش به میدان رفته که حاصل تلاش‌هایش، مجموعا تنها هشت لمس توپ، یک شوت خارج از چارچوب، صفر پاس کلیدی و یک کارت قرمز بوده است!

قصه جالب برزگر

حالا پرسپولیس برای حل مشکلات وحشتناک خط حمله‌اش سراغ آریا برزگر ۱۸ ساله رفته؛ بازیکنی که از باشگاه آماتور خلیج‌فارس شیراز جذب شده است. برزگر هم قصه جالبی شبیه محمد محبی دارد؛ اینکه در تابستان قرار بود او نیز جذب باشگاه پرسپولیس شود، اما مذاکرات ایرج عرب با وی بر سر مواردی همچون اسکان در تهران به مشکل خورد و نیمه‌کاره رها شد. استقلالی‌ها سراغ این بازیکن رفتند و حتی با باشگاه شیرازی قراردادی هم امضا کردند که این روزها تصویرش در اینترنت منتشر شده، اما قرارداد مزبور بنا به دلایل حقوقی فاقد اعتبار تشخیص داده شد. حالا برزگر که آمار گلزنی خوبی در تیم‌ملی جوانان دارد عضو پرسپولیس است، هرچند شاید انتظار زیادی باشد که یک پسر ۱۸ ساله بار خط حمله ورشکسته تیمی را به دوش بکشد که میلیون‌ها هوادار دارد. آیا برزگر، برای سرخ‌ها زرگری خواهد کرد؟ اصلا اگر نکند هم باشگاه‌های ما باید یاد بگیرند به جای پر کردن جیب دلال‌های فرصت‌طلب، سراغ استفاده از استعدادهای داخلی بروند. به استقلال نگاه کنید که امثال اللهیار صیادمنش و سجاد آقایی چقدر موثرتر، ارزان‌تر و سودآورتر از الحاجی گرو، نیومایر و... بوده‌اند.