«جم» لیگ را «فرد» می‌کند؟

سه تیم نفتی در محاق

حالا این روزها وزارت نفت تصمیم گرفته که باشگاه‌داری را در فوتبال کنار گذاشته و دراین مسیر هزینه نکند. همین تصمیم جناب وزیر باعث شده تا حالا سه باشگاه جنوبی کشور شامل صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و پارس‌جنوبی‌جم که در لیگ برتر فعالیت می‌کنند دچار چالش‌های عمیقی شوند. در این میان باشگاه پارس‌جم بوشهر شرایط اسفناکی دارد و بعد از بازی اخیر این تیم مقابل استقلال که در تهران برگزار شد کمالوند سرمربی این تیم اعلام کرد وضعیت بد مالی باعث خواهد شد که آنها از ادامه بازی‌های فصل کناره‌گیری کنند. در این میان برخی نیز از انحلال این باشگاه صحبت کرده و این موضوع در رسانه‌ها مطرح شد. مشابه این اتفاق برای تیم نفت مسجدسلیمان نیز رخ داد ولی آنجا استانداری خوزستان و برخی مسوولان محلی اجازه ندادند این تیم منحل شود و به نظر می‌رسد فعلا با بودجه دولتی استانداری اداره خواهد شد. حالا همین نسخه هم قراراست برای تیم بوشهری پیچیده شود تا شاید بتواند تا آخرفصل دوام آورده و سازمان لیگ را دچار سردرگمی نکند.

بعد از پارس، لیگ چگونه خواهد بود؟

سعید فتاحی مسوول برگزاری مسابقات لیگ که از کم‌شدن یک تیم در لیگ و به هم ریختن برنامه مسابقات بیمناک است در این خصوص تاکید کرده مسوولان این تیم برای انجام این کار باید نامه رسمی به سازمان لیگ ارسال کنند تا پس از بررسی در هیات رئیسه راجع به آن تصمیم‌گیری شود. او همچنین در مورد ادامه لیگ بعد از احتمال انحلال پارس‌جم نیز تاکید کرده در صورت این اتفاق رقابت‌ها با ۱۵ تیم ادامه پیدا خواهد کرد. صحبت‌های این مسوول درحالی بوده که درصورت حذف این باشگاه سازمان لیگ کار بسیار سختی برای چینش بازی‌ها خواهد داشت چراکه با فرد شدن تعداد تیم‌ها شاید مجبور شوند تصمیم بگیرند یک تیم در هر هفته استراحت داشته باشد!

مشتری ندارند!

اما درصورت انحلال پارس جم بازنده اصلی بازیکنان خواهند بود. آنها از سویی باید به فکر وصول مطالبات خود باشند که شرایطی مشابه با بازیکنان سابق تیم نفت تهران پیدا نکنند و از سوی دیگر آنها تا نیم فصل بیکار خواهند شد. نکته جالب اینکه فتاحی در صحبت‌های خود تاکید کرده فراخوانی برای فروش این سه تیم منتشر شده که هیچ خریداری به سراغ آنها نیامده است. مشخص نیست با شرایط حال‌حاضر فوتبال ایران چرا باید سرمایه‌گذاری پیدا شود که باشگاه‌های زیان‌ده فوتبال ایران را بخرد!  به هر حال فوتبالی که حق پخش تلویزیونی ندارد و تکلیف تبلیغات محیطی و بلیت‌فروشی آن هم روشن نیست، طبیعتا نباید هم مشتری داشته باشد؛ مخصوصا وقتی پای تیم‌های کم هوادار مثل پارس جنوبی جم در میان است.