تقبیح «منت» وزارت ورزش بر سر فوتبال

فدراسیون دلیل بزرگ مشکلات مالی خود را بلوکه شدن مطالبات خود در فیفا به‌دلیل وجود تحریم‌ها می‌داند و به‌نظر می‌رسد برای پایان دادن به مشکلات و راضی کردن ویلموتس به ادامه کار دست خود را به سوی وزارت ورزش دراز کرده است. این موضوع جایی پررنگ و حاشیه‌ساز شد که مازیار ناظمی مدیر روابط‌عمومی وزارت ورزش چند روز پیش یک توییت منتشر و تاکید کرد: «درنهایت با کمک وزارت ورزش و شخص وزیر پول آقای ویلموتس در ترکیه به حسابش واریز شد. خدا سایه پدر را بالای سرهمه بچه‌ها مخصوصا ارشدترشون حفظ کنه.» کنایه این مدیر به فدراسیون فوتبال بود و اینکه وزیر ورزش همیشه در نقش ناجی برای فوتبال ظاهرشده است. این حرف او البته بیراه نیست، چراکه همیشه وقتی فدراسیون فوتبال با مشکل مالی مواجه شده وزارت ورزش را تحت‌فشار قرارداده تا منابع مالی از این محل دریافت کند. حالا سوالی که برای خیلی‌ها ایجاد شده این است که استقلال مالی فدراسیون فوتبال چه زمانی ایجاد خواهد شد.

درهمین ارتباط سعید فائقی معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی کشورمان توضیحاتی را به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» ارائه داده است. او درخصوص کمک‌های مالی به فدراسیون‌ها گفت: «کمک‌های مالی به فدراسیون‌ها از قبل انقلاب مرسوم بود. ماده ۱۷ در قانون وجود دارد که کمک‌های دولت به بخش‌خصوصی را بلامانع می‌کند.  فدراسیون‌ها هم موسسات عمومی غیردولتی هستند و شامل این کمک‌ها می‌شوند. البته فدراسیون‌ها به‌جز این ماده قانونی از بخش‌های دیگری  مانند کمک‌های کمیته ملی المپیک و ارزش افزوده مالیات هم درآمد‌هایی دارند. اینها اعتباراتی است که دراختیار وزارت ورزش است. البته چند سالی است که طبق قانون، دولت حق هیچگونه کمک مالی مستقیم و خارج از بودجه به ورزش قهرمانی و خصوصا فوتبال را ندارد و وزارت ورزش کمک مالی به فدراسیون فوتبال را طبق اختیارات درآمدی ارزش‌افزوده مالیات انجام داده است. پس اینکه شخصی بخواهد حالت پدرانه به این موضوع بدهد و منتی به فدراسیون فوتبال گذاشته باشد، صحیح نیست چراکه همیشه مرسوم بوده است. البته دولت همیشه باید برای فدراسیون‌ها نقش حمایتی داشته باشد و به آنها برای رسیدن به استقلال مالی کمک کند اما با این حال همه فدراسیون‌ها هم باید مکلف باشند که خودگردان بوده و برای خود درآمدزایی کنند.»   

معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی در ادامه به شرایط فعلی فدراسیون فوتبال کشورمان اشاره کرد و با طرح انتقادی ازمدیران این فدراسیون گفت: «متاسفانه سازمان اقتصادی قدرتمندی در فدراسیون وجود ندارد. پول فیفا کم نیست و می‌تواند کمک بزرگی بکند. اگر تیم‌ملی فوتبال کشورمان می‌توانست به مرحله بعد جام‌جهانی صعود کند قطعا پول بیشتری دریافت می‌کرد و به نظر من این از ضعف برنامه‌ریزی مدیران فدراسیون است که صعود ازاین مرحله محقق نشده است. البته یک نمونه دیگر از ضعف اقتصادی فدراسیون این است که می‌بینیم در سال‌های اخیرصادرات فوتبال ما و ترانسفر بازیکن بسیار کم شده و بیشتر وارد‌کننده شده‌ایم. این باعث شده تا سرمایه‌های فوتبال کشورمان بیشترصرف مربیان و بازیکنان خارجی شود.

البته دست فوتبال از کمک بزرگی مثل حق‌پخش کوتاه‌شده که در این مورد دولت باید یک لایحه تنظیم کرده و به مجلس ببرد تا هم سبب رونق اقتصادی باشگاه‌ها شود و هم اینکه به واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش‌خصوصی کمک بسیار بزرگی کرده باشد.» فائقی درادامه به یکی از راه‌های درآمدزایی که در دوران سازمان تربیت‌بدنی وقت انجام شده و به ایجاد زیرساخت‌های بزرگ کشور منتهی شد، اشاره کرد و گفت: «درآن زمان ما مجلس را راضی کردیم که از پول فروش سیگار یک درصد که معادل یک ریال بود به کل دستگاه ورزش پرداخت شود. با این درخواست موافقت شد و در نهایت با همین پول بود که کار احداث استادیوم‌هایی مثل نقش‌جهان اصفهان، یادگار‌امام تبریز و استادیوم‌های مشهد و اهواز جلو رفت.»