عبدالحمید احمدی، معاون همگانی و فرهنگی وزارت ورزش به «ایسنا» گفته: «نتایج اخیر تیم‌ملی جای بررسی‌های دقیق‌تر و فنی‌تر دارد. ما نتیجه خوبی نگرفتیم به‌رغم اینکه عراق هم برتری خاصی نداشت و گل‌هایی که دریافت کردیم بر اثر غفلت بود. دو باخت پیاپی تیم‌ملی رضایت‌بخش نیست و مردم را نگران کرده است از این رو فدراسیون باید ارزیابی دقیق‌تری داشته باشد.» از سوی دیگر در شرایطی که مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش چند روز پیش و قبل از بازی با عراق با انتشار یک متن در توییتر مدعی شده بود که وزارت ورزش مبلغ مطالبات ویلموتس را پرداخت کرده تا به ایران بازگردد، اما حالا یکی دیگر از معاونان وزیر این خبر را به نوعی تکذیب کرده است. ژاله فرامرزیان، معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش در این خصوص به خبرگزاری فارس گفته است: «ما ۴۰ درصد از اعتبارات را به فوتبال پرداخت کردیم. اینکه آنها به ویلموتس یا کسی دیگر پول داده‌اند، از برنامه‌های فدراسیون است و ما دخالتی در این امور نمی‌کنیم. کمک‌ها هم براساس نیازها پرداخت شده است.»

اما اتمسفر فعلی تیم ملی از نگاه کارشناسان داخلی متفاوت بوده است. علیرضا مرزبان، مربی و کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است ویلموتس در بدترین زمان ممکن به مسائل مالی پرداخته است. او به خبرگزاری تسنیم گفت: «باخت به عراق برای مردم ایران دردناک بود از این جهت که پیش از این بازی تیم ملی مغلوب بحرین شده بود و دو باخت پی‌در‌پی اصلا نمی‌تواند اتفاق خوبی باشد. به عقیده من همه چیز از لیست اولی بود که برای تیم ملی اعلام شد. بازیکنان انتخاب شده نه براساس معیارهای آمادگی بدنی دعوت شدند و نه معیارهای تاکتیکی سرمربی. در این مساله ویلموتس هم مقصر نبود، از این جهت که او بعد از عقد قرارداد به ایران آمد و در واقع فدراسیون بازیکنان و دستیار را برای او انتخاب کرده بود! قبل از بازی با عراق نیز ویلموتس با مطرح کردن مسائل مالی خودش تیم را وارد حاشیه بزرگی کرد و بیشتر تمرکز تیم روی این مساله قرار گرفت.» در همین حال دیروز فریدون اصفهانیان، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال شایعه برکناری ویلموتس را تکذیب کرد.

همچنین محمد مایلی‌کهن، سرمربی پیشین تیم ملی هم که یکی از منتقدان کارلوس کی‌روش بود، ویلموتس را بابت عدم‌حضور در ایران به باد انتقاد گرفته است: «یوآخیم لو مگر سرمربی تیم ملی آلمان نیست؟ مگر آلمانی نیست؟ مگر اشراف کاملی به بازیکنان فوتبال باشگاهی آلمان ندارد؟ پس چرا بیشتر بازی‌های این لیگ را از نزدیک نگاه می‌کند؟ او که یوآخیم لو است، این‌گونه رفتار می‌کند. ایشان که دیگر ویلموتس است.» چند جمله هم از اصغر شرفی، مربی پیشکسوت فوتبال ایران بخوانید که البته بیشتر در نقد فدراسیون فوتبال است: «تیم ملی امروز و در اردن به عراق نباخت، بلکه زمانی شکست خوردیم که ویلموتس به‌خاطر عدم‌پرداخت مطالباتش قهر کرد و مسوولان فدراسیون فوتبال دست روی دست گذاشته بودند. در این فوتبال هر چه بکارید درو می‌کنید و پرسش من از مسوولان فدراسیون این است چه کاشته بودید که توقع پیروزی در بازی مقابل عراق را داشتید؟ فوتبال ایران به مدیران فوتبالی نیاز دارد نه افرادی که فقط به‌دنبال این هستند که صندلی مدیریتشان را حفظ کنند. اگر برای پرداخت مطالبات ویلموتس پول نداشتید چرا با او قرارداد امضا کردید؟ باید فکر می‌کردید اگر حق و حقوق وی را پرداخت نکنید، او قهر می‌کند.»