روز تقابل‌های جذاب

رحمتی- استقلال و معادلات صدر

از ساعت ۱۵ امروز استقلال در ورزشگاه آزادی پذیرای شهر خودرو خواهد بود. در حال حاضر تیم مشهدی با ۲۳ امتیاز از ۱۱ بازی روی پله دوم جدول ایستاده و آبی‌پوشان هم با یک امتیاز کمتر و یک بازی بیشتر، رتبه سوم را در اختیار دارند. به این ترتیب روشن است که این مسابقه از نظر جدولی تا چه اندازه برای دو تیم اهمیت دارد و می‌تواند معادلات صدر را تحت تاثیر قرار بدهد. جدال با تیم منظم یحیی گل‌محمدی، به تعبیری آخرین بازی بزرگ استقلال در دور رفت است. آنها اگرچه دربی تهران را در یک بازی نزدیک و نه‌چندان فنی به پرسپولیس باختند، اما تراکتورسازی را در تبریز چهارتایی کردند و مقابل سپاهان هم نمایشی برازنده و ستودنی ارائه دادند. استقلال استراماچونی از نظر روحی و فنی به تکامل رسیده و انتظار می‌رود امروز هم شاهد یک بازی خوب دیگر از این تیم باشیم. شاید تنها نگرانی مهم مربوط به مصدومیت شیخ دیاباته از ناحیه دنده باشد؛ آسیبی که لااقل تا لحظه تنظیم این مطلب، حضور او را در برابر شهرخودرو در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود.

البته سیاوش یزدانی هم با مصدومیتی مواجه شده که او را تا پایان نیم‌فصل اول دور از میادین نگه می‌دارد، اما در عین حال این موضوع با پایان تنبیه انضباطی محمد دانشگر، دیگر مدافع میانی استقلال از سوی استراماچونی همزمان شده تا نگرانی خاصی وجود نداشته باشد. در سمت مقابل شهرخودرو سروش رفیعی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد، اما این تنها مشکل تیم گل‌محمدی نیست. رسانه‌ها اخیرا از اختلاف‌نظر عمیق و جدی یحیی با مالک باشگاه خبر داده‌اند و برخی حتی او را جانشین گابریل کالدرون در پرسپولیس دانسته‌اند؛ هرچند خود یحیی شایعات را تکذیب کرده است. شهرخودرو هفته گذشته در خانه برابر نفت آبادان شکست خورد و بنابراین به بازی امروز با حساسیت بیشتری نگاه خواهد کرد. دیگر جذابیت این مسابقه هم رویارویی مهدی رحمتی با استقلال است. کاپیتان پیشین آبی‌ها پس از آنکه فصل گذشته با انتقادات و حتی شعارهای تند برخی هواداران مواجه شد تصمیم گرفت استقلال را ترک کند؛ هرچند احتمالا امروز تماشاگران تیم میزبان، او را مورد تشویق قرار خواهند داد.

کالدرون طلسم برانکو را می‌شکند؟

از ساعت ۱۷:۳۰ امروز اما پرسپولیس در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان میهمان ذوب‌آهن خواهد بود؛ یک مسابقه سخت و نفسگیر برای گابریل کالدرون که به شدت تحت‌فشار است. سرمربی آرژانتینی پرسپولیس اگرچه تیمش را در فاصله ۴ امتیازی تا صدر جدول می‌بیند، اما درون تیم با چند دستگی بازیکنان و بیرون تیم با فشار شدید و عجیب منتقدان مواجه است. کالدرون که نتوانسته ارتباط صمیمانه‌ای با بازیکنان برقرار کند، برای ادامه دادن به کارش در پرسپولیس ناچار است حتی‌المقدور حداکثر امتیازات را کسب کند، اما او امروز در این مسیر کار دشواری پیش رو دارد. ذوب‌آهن اصفهان حتی اگر در یکی از بدترین فصولش باشد، باز رقیب سرسختی برای پرسپولیس به شمار می‌آید؛ تیمی که برانکو هم در عصر طلایی‌اش فقط یک بار در تهران موفق به شکست آن شد.

حتما می‌دانید که پرسپولیس از فروردین ۹۰ تا به حال موفق نشده ذوب‌آهن را در فولادشهر ببرد و این طلسم، بدجوری هواداران را آزار می‌دهد. شاید -البته فقط شاید- شکستن این طلسم کذایی منجر به مهربانی بیشتر هواداران و منتقدان با کالدرون شود، اما حتی اگر این اتفاق رخ ندهد هم سوغاتی سه امتیازی از اصفهان در جدول به شدت به پرسپولیس کمک خواهد کرد. مخصوصا که این هفته استقلال و شهر خودرو با هم دیدار می‌کنند و هفته آینده هم تیم مشهدی رودرروی تراکتورسازی خواهد ایستاد. تقابل مدعیان با هم به سود پرسپولیس است، البته اگر این تیم امتیاز کامل مسابقات خودش را بگیرد. دیگر جنبه جذاب این بازی هم رودررویی پرسپولیس با علیرضا منصوریان است؛ مردی که تقابل‌هایش با سرخپوشان همیشه حساس و حیثیتی از کار در آمده است.

سایر مسابقات

در دیگر بازی‌های امروز اما تراکتور از ساعت ۱۵:۳۰ میزبان شاهین بوشهر است، گل‌گهر سیرجان از ساعت ۱۶ با نفت مسجدسلیمان مصاف می‌دهد، نساجی و سپاهان از همین ساعت رودرروی هم می‌ایستند و نفت آبادان هم از ساعت ۱۶:۱۵ میزبان پیکان خواهد بود.