استرا پرید!

تجمع و جنجال

درست مثل حوادثی که تابستان امسال بعد از فسخ قرارداد و جدایی برانکو از پرسپولیس اتفاق افتاد، این بار هم شاهد تجمع اعتراضی هواداران در مقابل ساختمان باشگاه بودیم؛ با این تفاوت که رنگ معترضان از قرمز به آبی تغییر یافته و تحرکات آنها هم خشن‌تر شده بود. استقلالی‌ها که به‌نظر از چند سال ناکامی کلافه شده‌اند، دیروز رفتارهای خشونت‌آمیزی در مقابل ساختمان باشگاه داشتند؛ از شکستن در پارکینگ تا درگیری فیزیکی با یکی از معاونان باشگاه. این تجمع در رسانه‌های ایتالیایی هم بازتاب زیادی داشت و البته ظاهرا در تغییر محل برگزاری بازی دیروز استقلال و پیکان هم اثر گذاشت. ابتدا قرار بود این دیدار در ورزشگاه شهدای شهر قدس برگزار شود، اما پس از آن و در فاصله چند ساعت به آغاز مسابقه، بازی به استادیوم آزادی منتقل شد.

 واکنش اول استقلال

مدیران باشگاه استقلال که شب بسیار سخت و پرفشاری را پشت سر گذاشته بودند، سرانجام صبح شنبه و پس از مشاهده تصاویری که از خروج قطعی استراماچونی از ایران حکایت داشت، به صرافت ارائه توضیح افتادند. گام اول در این مورد بیانیه‌ای بود که روی سایت رسمی باشگاه قرار گرفت. در بخشی از این بیانیه آمده: «باشگاه استقلال ضمن تشکر از زحمات آقای استراماچونی و همکارانش، اعلام می‌کند که نسبت به تمامی بندهای قرارداد پایبند بوده و تعهدات خود را انجام داده است. متاسفانه با وجود مکاتبات و مذاکرات تلفنی مکرر و مفصل، در روز یکشنبه ۱۷ آذر (۸ دسامبر) نامه‌ای از سه تن از وکلای آقای استراماچونی واصل و در آن عنوان شده که به علت تاخیر در پرداخت‌ها و از آن مهم‌تر واریز از حسابی به غیر از حساب ارزی باشگاه که منجر به مسدود شدن حساب سرمربی تیم در ایتالیا شده، استراماچونی قادر به ادامه همکاری نیست. لازم به ذکر است که باشگاه استقلال طی مکاتبات مکرر از سرمربی محترم درخواست افتتاح حساب در کشور ترکیه را کرد. با این حال و با وجود تهیه بلیت و مهیا کردن مقدمات سفر ایشان و دستیارانش در روز بعد از بازی با سپاهان (یکشنبه ۱۰ آذر)، ایشان از سفر امتناع ورزید.»

 واکنش دوم استقلال

بیانیه آبی‌ها برای هواداران متقاعدکننده نبود و اعتراضات ادامه یافت. پس از آن اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال ناچار شد جزئیات بیشتری از آنچه در این همکاری رخ داده است را روی آنتن تلویزیون افشا کند: «قرارداد استراماچونی به همراه سه دستیار ایشان سالی ۷۵۰ هزار دلار است که از این مبلغ ۳۲۷ هزار دلار آن را داده و زمان عقد قرارداد نیز ۱۰۰ هزار دلار پرداخت کرده بودیم. طبق قرارداد، پول را به حساب استراماچونی در میلان ایتالیا واریز می‌کردیم، اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران، شرایط واریزی سخت شد و مجبور شدیم در کشورهای همسایه پول را از طریق شخص ثالث به حساب ایشان واریز کنیم. استراماچونی اعلام کرد که واریز از کشور ثالث برای او مشکل‌ساز شده و به همین دلیل حساب دیگری در کشور چک به ما داد که پول واریزی ما به این حساب برگشت خورد. قرار بود دوشنبه دوباره پول به حساب ایشان واریز شود و توافق کرد که تیم را تمرین بدهد، اما این کار را نکرد. قرارداد استراماچونی دو ساله است و درخواست مکرر کرد که قرارداد از دو سال تبدیل به یک سال شود. به او گفتیم برای اینکه درخواستش بررسی شود، به باشگاه بیاید، اما متاسفانه نیامد و گفت در جلسه شرکت نمی‌کنم.» موضوع اما زمانی جالب‌تر شد که خلیل‌زاده در مورد جانشین استراماچونی هم حرف زد: «اگر آقای استراماچونی نیاید، اقدامات را آغاز می‌کنیم. فعلا به گزینه‌های ایرانی فکر می‌کنیم نه خارجی. مربی جانشینی که برای استراماچونی در نظر گرفته‌ایم را همه دوست دارند. او مربی با علمی است و کار را در اختیار خواهد گرفت.» کدهایی که رئیس هیات‌مدیره می‌دهد، طبیعتا خیلی‌ها را یاد فرهاد مجیدی می‌اندازد.

 کالدرون هم طلبکار است

در این میان برخی هواداران استقلال از اینکه چرا مشکلات مشابه در باشگاه پرسپولیس رخ نمی‌دهد ابراز گلایه کردند. در همین راستا مسوول روابط عمومی باشگاه اعلام کرد گابریل کالدرون هم تا این مقطع ۱۲۰ هزار دلار از باشگاه طلبکار است، اما ترجیح داده فرصت بدهد و با تیم همکاری کند.

موج خبری استعفا؛ راست یا دروغ؟

از صبح دیروز اما موجی از اخبار مربوط به کناره‌گیری و استعفا در باشگاه استقلال منتشر شد؛ خبرهایی که دامنه‌اش از کناره‌گیری شخص امیرحسین فتحی و اعضای هیات‌مدیره تا جواد زرینچه را در بر می‌گرفت. در فضای متشنج دیروز، هر کدام از این اخبار به دفعات تایید، تکذیب و تکرار شد. مسلما با فرو نشستن غبارها بهتر می‌توان در مورد تغییرات احتمالی رخ داده در باشگاه استقلال سخن گفت.

واکنش وزارتخانه

از مصائب باشگاهداری دولتی، یکی هم این است که هر اتفاقی در پرسپولیس یا استقلال رخ بدهد، پای وزیر ورزش وسط می‌آید. اگر چند ماه پیش قرمزها به خاطر کوچ برانکو وزیر ورزش را به جانبداری از تیم مقابل متهم می‌کردند، حالا نوبت آبی‌ها شده که همین اتهام را متوجه سلطانی‌فر کنند. تا عصر دیروز اما تنها کسی که از داخل وزارتخانه به داستان استراماچونی و استقلال واکنش نشان داد، مازیار ناظمی بود. مسوول روابط عمومی وزارت ورزش که چهره خبرسازی هم هست در این مورد گفت: «آقای وزیر از یکشنبه‌شب تماس‌های متعددی با مسوولان وزارت خارجه از جمله دکتر عراقچی و همین‌طور سفیر ایتالیا در ایران داشته است و امیدواریم به‌زودی با پیگیری آقای جوزپه پرونه سفیر ایتالیا از بازگشت استراماچونی و ادامه تعهدات ایشان و همراهی با تیم استقلال خبرهای خوبی بشنویم.» با این همه به‌نظر می‌رسد این داستان هنوز اپیزودها و ترکش‌های دیگری هم دارد.