فیروزجا که هم‌اکنون در فرانسه به سر می‌برد، پس از لغو اعزام تیم شطرنج ایران به رقابت‌های سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان در مسکو، تصمیم گرفت زیر پرچم فدراسیون جهانی در این مسابقات شرکت کند. این تصمیم باعث شد مدیر این فدراسیون و برخی معاونان وزارت ورزش از این ورزشکار ۱۶ ساله به شدت انتقاد کنند و حتی کار به شکایت از او در فدراسیون بین‌المللی شطرنج بکشد. درنهایت اما این نهاد بین‌المللی رای خود را به سود ورزشکار ایرانی اعلام کرد تا بتواند به‌صورت مستقل در این مسابقات شرکت کند.

   وقتی همه «مات» شدند

 اما این پایان ماجرا نبود؛ چراکه در ادامه ظاهرا فیروزجا تصمیم می‌گیرد تابعیت کشور دیگری را بپذیرد و از این پس قصد بازی زیر پرچم کشورمان را نداشته باشد. درخواست تغییر تابعیت این شطرنج‌باز که گفته می‌شود جزو نوابغ رشته مزبور است، شوک بزرگی برای ورزش ایران بود و باعث شد اظهارنظرهای مختلفی در این باره صورت بگیرد. مثلا مهدی علی‌نژاد، سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش گفته: «فدراسیون شطرنج ایران مخالفت خود را به فدراسیون جهانی اعلام کرد و گفت که این‌گونه درخواست تغییر تابعیت خلاف عرف است، اما فدراسیون جهانی توجهی به این موضوع نکرده است.» اما عواقب این تغییر تابعیت خیلی زود یقه فدراسیون شطرنج ایران را گرفت و این ماجرا باعث سقوط کشورمان در رنکینگ جهانی شد. شطرنج ایران در رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی این رشته با ۹ پله سقوط مواجه شده است که ظاهرا جدایی علیرضا فیروزجا و تغییر تابعیت این سوپراستاد بزرگ دلیل عقبگرد مورد اشاره بوده است.

   شوک دوم تکذیب شد

در همین حال خبر جدیدی هم منتشرشد مبنی بر اینکه یک شطرنج‌باز آینده‌دار دیگر کشورمان نیز تغییر تابعیت داده، اما او این خبر را تکذیب کرد. پرهام مقصودلو که چند روز پیش در مسابقات جهانی به‌صورت سهوی با یک ورزشکار اهل رژیم صهیونیستی بازی کرده بود در این خصوص گفت: «قصد ندارم تابعیتم را عوض کنم، اما انتظار داریم بعد از این همه فشار و قول‌هایی که به ما داده‌اند یکی از این قول‌ها عملی شود.»