سوار موج فرهاد!

پایان این پروسه فرسایشی روز پنج‌شنبه و با بیانیه‌ای توسط باشگاه استقلال اعلام شد. آنها با علم به تبعات عبور از استراماچونی تصمیم خود را عملی کردند. در بیانیه آنها دلیل تصمیم این‌گونه شرح داده شد: «پس از پاسخ باشگاه استقلال به شروط یازده‌گانه آندره‌آ استراماچونی، دو مرتبه مهلت ارائه پاسخ نهایی از طرف ایشان توسط باشگاه استقلال تمدید شد. ابتدا تا ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه و برای آخرین بار تا ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه. وکیل استراماچونی در پاسخ به مهلت اول گلایه کرده بود که چرا مباحث و اسناد مذاکره در فضای عمومی منتشر می‌شود و در پایان نوشته بودند که آماده مذاکره هستند. باشگاه استقلال در پاسخ به این نامه نوشت که وقتی از طریق اینستاگرام سرمربی و همسرشان و رسانه‌های ایتالیایی بسیاری از مسائل مطرح می‌شود، باشگاه هم مجبور است جهت روشن شدن اذهان عمومی اقدام به انتشار مستندات کند. در پاسخ به آمادگی جهت مذاکره، باشگاه خواستار حضور سرمربی در تهران برای مذاکره شد. اما در نهایت پاسخ وکیل استراماچونی مجددا همانی بود که قبلا منتشر شده. ایشان در آخرین ایمیل و مهلتی که توسط باشگاه استقلال تعیین شده بود، تاکید کردند تا شروط یازده‌گانه استراماچونی پذیرفته نشود، اتفاقی رخ نخواهد داد. به این ترتیب باتوجه به آنکه در هفت روز آینده باید فهرست اولیه تیم استقلال برای حضور در لیگ قهرمانان برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شود، نقل و انتقالات تیم برخلاف بسیاری از تیم‌های لیگ برتری دچار تاخیر شده، انتهای هفته آینده باید تمرینات تیم آغاز و شرایط اردو و مسابقات تعیین شود و عملا شروط اعلام شده از سوی آندره‌آ استراماچونی از طرف باشگاه استقلال غیرقابل اجرا است، ضمن اعلام مختومه شدن این موضوع، در اسرع وقت تصمیمات جدید باشگاه استقلال اعلام خواهد شد.» و این یعنی پایان قصه مرد ایتالیایی با باشگاه استقلال.

   واکنش ایتالیایی‌ها

این تصمیم استقلال بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایتالیایی داشته است. سایت «کالچونیوز ۲۴» در این ارتباط نوشت: «استقلال - استراماچونی؛ جدایی نهایی» و به نقل از باشگاه استقلال تیتر زد: «او پول بیشتری خواست». این سایت در مطلب خود آورده است که مسیر استراماچونی و استقلال از هم جدا شد و همکاری این دو طرف قطعا تمام شده است. سایت «رپابلیکا» در این ارتباط تیتر زد: «استراماچونی، فصل پایانی: او به ایران بر نمی‌گردد». روزنامه «گاتزتا» با تیتر «استراماچونی برنگشته است» به نقل از استقلال تیتر زد: «او دیگر مربی ما نیست». این روزنامه به نقل از رسانه‌های ایرانی نوشته است که استراماچونی علاوه بر ۱۱ شرط، بیش از مبلغ ۱۶۰ هزار یورو از استقلال درخواست کرد که یکی از آنها دریافت پیش‌پرداخت برای سال آینده بوده است؛ موضوعی که با مخالفت استقلال همراه شده است. «سباستین لتو» یکی از دستیاران آندره استراماچونی در مصاحبه‌ای با رسانه‌های ایتالیا تاکید کرد که مشکل کادر فنی استقلال پول نبوده است. البته به نظر می‌رسد این مصاحبه پیش از بیانیه باشگاه استقلال صورت گرفته است. لتو گفت: «شرایط مدنظر استراماچونی دقیقا برابر با همان قرارداد قبلی است از جمله امکاناتی که باید ابتدای فصل برآورده می‌شد اما نشد.» مربی سابق استقلال مدعی شد که آماده سفر به تهران بوده تا ماموریت نیمه تمام را تمام کنند: «ما تمام برنامه‌ها را برای آماده‌سازی تیم و بازگشت به ایران پیش‌بینی کرده و مطمئن بودیم که با شور و شوق زیادی به تهران می‌رویم اما رفتار برخی از نمایندگان باشگاه هر توافقی را به خطر انداخته است. از نظر من واقعا شرم آور است که نتوانیم کارمان را در استقلال از سر بگیریم تیمی که آن را به صدر جدول رساندیم و برای قهرمانی می‌جنگد.»

   فرهاد وارد شد

بیانیه باشگاه استقلال به معنی ریختن آب پاکی روی دست آبی‌ها بود. بندبازی روی اعصاب و روان هواداران استقلال به بدترین شکل ممکن به پایان رسید تا سرآخر فتح‌‌الله‌زاده و فرهاد مجیدی با نسخه عبور از استراماچونی وارد کارزار شوند؛ با این تصور که می‌توان از جایگاه آنها میان هواداران و البته محبوبیت آقای شماره ۷ برای این مهم بهره‌برداری کرد. اما هواداران استقلال به این نسخه هم روی خوش نشان ندادند. تجربه منصوریان به آنها ثابت کرده بود که برای موفقیت روی نیمکت تیم بزرگی مثل استقلال فقط محبوبیت و صرف بازیکن بزرگی بودن کافی نیست. آنها به عینه می‌دیدند که مجیدی به قصد ساکت کردن‌شان وارد معادلات مدیران باشگاه شده است تا به خیال‌شان با استفاده از علاقه هواداران به فرهاد چشم بر استراماچونی ببندند. واکنش‌ها اما هرگز آن چیزی نبود که تصورش را داشتند. فشارها تا آنجا ادامه یافت که فتح‌الله‌زاده با انبوهی از جام‌ها در ویترین افتخاراتش مجبور به استعفا شد. اگرچه این استعفا از سوی هیات‌مدیره رد شد و از اول هم معلوم بود فتح‌الله‌زاده نیامده که به این زودی برود، اما حتی این حرکت نخ‌نما و از مد افتاده جناب شوالیه هم نتوانست وجهه او نزد استقلالی‌ها را ترمیم کند. در تمام نظرسنجی‌ها استراماچونی دست بالا را نسبت به فرهاد دارد و برای هواداران پذیرفتنی نیست که میراث او که صدرنشینی بعد از چهار سال برای آنها بود به دست دیگری بیفتد.


آخرین خبر؛ مجیدی منصرف شد

در شرایطی که همه گمانه‌زنی‌ها حاکی از معرفی قریب‌الوقوع فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی استقلال و جانشینی او با آندرا استراماچونی بود، سرانجام انتقاد هواداران از این مساله باعث انصراف فرهاد شد. مجیدی عصر دیروز با انتشار پستی کوتاه روی صفحه شخصی‌اش نوشت: «با سپاس از باشگاه استقلال که برای سرمربی‌گری به من اعتماد کرد، باید اعلام کنم فقط روزی به خانه‌ام برمی‌گردم که هواداران -صاحبان اصلی آن خانه- منتظرم باشند و پای دعوت‌نامه امضای معنوی آنها باشد. سپاسگزارم از محبت بازیکنان عزیز استقلال که در این روزگار به شدت مظلوم واقع شدند.»