چرخش مجدد به گزینه خارجی!

در همین راستا اینطور به نظر می‌رسد که سرمربی جدید تیم‌ملی بزرگسالان هم داخلی خواهد بود و یک مربی ایرانی جای مارک ویلموتس را می‌گیرد. این گزاره مخصوصا زمانی تقویت شد که یکی، دو مسوول ارشد فدراسیون فوتبال مثل اسلامیان و بهاروند هم از قطعیت یافتن انتخاب مربی ایرانی سخن گفتند، اما حالا ظاهرا ورق یک بار دیگر دارد برمی‌گردد. در این چند روز اتفاقاتی رخ داده که شاید باعث تجدیدنظر فدراسیون در انتخاب سرمربی داخلی برای تیم ملی شود. ابتدا نظرسنجی برنامه فوتبال برتر نشان داد با وجود عملکرد ناموفق مارک ویلموتس همچنان بیشتر مردم حضور سرمربی خارجی روی نیمکت تیم ملی را ترجیح می‌دهند. در ادامه هم تیم ملی فوتبال امید کشورمان که پیش‌تر به دوره مربیان ایرانی بازگشته بود، با حمید استیلی از مسابقات مقدماتی المپیک حذف شد تا نگرانی‌ها در مورد تکرار این اتفاق برای تیم‌ملی بزرگسالان در بازی‌های راهیابی به جام‌جهانی افزایش پیدا کند.

کار سختی که در پیش است

نکته مهم اینجاست که هر کس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی شود، کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت. حتما می‌دانید که تیم‌های اول گروه‌های هشتگانه پیش‌مقدماتی جام‌جهانی به طور مستقیم به مرحله بعد این رقابت‌ها صعود می‌کنند و چهار تیم برتر گروه‌ها هم به آنها افزوده خواهند شد. ما در حال حاضر در گروه سوم این مسابقات، با ۶ امتیاز پشت سر عراق ۱۱ امتیازی و بحرین ۹ امتیازی هستیم. یعنی اگر در دور برگشت هم دقیقا مثل دور رفت نتیجه بگیریم، کلا حذف خواهیم شد! شانس ما این است که در دور برگشت میزبان عراق و بحرین هستیم، اما نکته اینجاست که بردن این دو تیم در ورزشگاه آزادی هم اصلا کار ساده‌ای نیست. در مسابقات باقی‌مانده، بحرین مقابل هر دو تیم هنگ‌کنگ و کامبوج میزبان است و در صورت کسب ۶ امتیاز آسان این دو بازی، شاید با یک مساوی هم در تهران کارش راه بیفتد. عراق هم با فاصله پنج امتیازی از ما بخت بسیار خوبی برای صعود به عنوان تیم نخست دارد. یادمان باشد تیم ملی ایران در چند مسابقه آخرش مقابل عراق مشکلات بسیار جدی داشته است. برخی ممکن است با خوش‌خیالی روی سهمیه چهار تیم برتر دوم حساب کنند، اما خیلی هم مطمئن نباشید ما بین این چهار تیم جا شویم. در حال حاضر تیم‌های دوم سایر گروه‌ها را چین ۷ امتیازی، کویت ۱۰ امتیازی، عربستان ۸ امتیازی، عمان ۱۲ امتیازی، قرقیزستان ۷ امتیازی، مالزی ۹ امتیازی و کره‌جنوبی ۸ امتیازی تشکیل می‌دهند. نیازی به یادآوری نیست که ما فعلا فقط ۶ امتیاز داریم!

چشمک به مربی خارجی

با این اوصاف بار دیگر از فدراسیون فوتبال زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد مربیان خارجی برای تصاحب نیمکت تیم ملی بدون شانس نیستند و هنوز این گزینه روی میز است. اخیرا حیدر بهاروند که در غیاب تاج فدراسیون را اداره می‌کند یکی، دو بار این موضوع را تایید کرده است. قبلا از برانکو ایوانکوویچ به عنوان گزینه خارجی اصلی فدراسیون فوتبال یاد می‌شد، اما گفته می‌شود سرمربی پیشین پرسپولیس با فدراسیون فوتبال عمان به توافق نهایی رسیده و به زودی تیم ملی این کشور را رهبری خواهد کرد. حالا باید دید آیا اصلا گزینه خارجی در کار هست یا نه و اگر هست، او برانکو خواهد بود یا فردی دیگر.