حق پخش غیر‌واقعی!

با این شرایط تنها ۵۰ میلیارد تومان سهم یک ساله ورزش کشور خواهد بود. مبلغی ناچیز که حتی رقم واقعی پخش مسابقات دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را پوشش نمی‌داد. البته وزارت ورزش باید این مبلغ را بین کلیه فدراسیون‌هایی که پخش زنده داشتند تقسیم می‌کرد که شاید با این حساب سهم سرخابی‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت چیزی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان می‌شد. این در حالی است که پیش از این فدراسیون فوتبال درخواست دریافت سالی ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان را داشت و معتقد بود رقم واقعی حق پخش فوتبال در ایران چیزی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان است! اما در تصمیمی عجیب حتی این رقم جدید نیز برای کل ورزش ایران تغییر کرد تا باشگاه‌های فوتبال مثل سابق نتوانند روی دریافتی از حق پخش حسابی بازکنند! تازه در چنین شرایطی که قرار بود ۱۰۰ میلیارد تومان به‌صورت مساوی بین وزارت ورزش و رسانه ملی تقسیم شود اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس دراقدامی عجیب مصوب کرد این رقم با فرمول ۷۰ درصد برای صدا و سیما و ۳۰ درصد برای وزارت ورزش تقسیم شود!

با این حال جمشید تقی‌زاده معاون وزیر ورزش و مسوول پیگیری واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اخیرا با خوش‌بینی اعلام کرده هنوز هم «پیش‌بینی» ما این است که بتوانیم مبلغ بیشتری از محل حق پخش تلویزیونی دریافت کنیم. حتی درصورتی که پیش بینی این مقام مسوول درست از آب دربیاید مبلغ اختصاصی به ورزش کشور آن قدر کم است که حق ۴ باشگاه لیگ برتری را ادا نخواهد کرد! درآخرین واکنش البته ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع مالی وزارت ورزش دیروز اعلام کرده حداقل درآمد ورزش و فوتبال ازحق پخش باید سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان باشد. کاملا واضح است این رقم درخواستی محقق نخواهد شد؛ اما با پرداخت رقمی ناچیز مشکلی از باشگاه‌های فوتبال حل نخواهد شد خصوصا اینکه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در شرف واگذاری هستند و پرداخت رقم واقعی حق پخش می‌توانست بر قیمت‌گذاری واقعی و فعالیت آنها بعد از واگذاری موثر باشد.

حالا و در این شرایط یک بارسنگین روی دوش وزارت ورزش خواهد افتاد و آن تقسیم عادلانه این عدد ناچیز بین فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌های مختلف خواهد بود. به عنوان مثال اگر وزارت ورزش رقم بیشتری به هر یک از سرخابی‌ها پرداخت کند زمینه برای اعتراض و رنگی دانستن وزارتخانه فراهم خواهد شد. تازه فدراسیون‌هایی مثل کشتی، والیبال یا بسکتبال نیز اگر دریافتی آنها از این مبلغ نسبت به یکدیگر پایین باشد  در صف شاکیان قرار خواهند گرفت.