بعد از پلی‌آف، میزبانی‌ها بر‌می‌گردد

AFC بیانیه‌ای در همین راستا صادر کرد که در آن آمده است: «دیدارهای پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا بین شهر خودروی ایران و الرفاع بحرین و نیز استقلال ایران برابر الکویت که قرار بود روز ۲۱ ژانویه (اول بهمن) برگزار شوند، به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی و تصمیمات بسیاری از دولت‌هایی که هشدار سفر به ایران را داده بودند، به زمین‌های بی‌طرف منتقل شد. برای کمک به تسهیل در تغییر زمین مسابقات به زمین‌های بی‌طرف که توسط کمیته‌های مربوط AFC تایید شده، کنفدراسیون فوتبال آسیا این دو بازی را به روز ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) در امارات منتقل می‌کند.»

به این ترتیب و مطابق اعلام AFC استقلال روز شنبه هفته آینده در ورزشگاه العویر شهر دبی، باید مقابل الکویت صف‌آرایی کند و شهر خودرو در همین روز و در ورزشگاه شارجه امارات، به مصاف الرفاع بحرین برود، این در حالی است که چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرده بودند در صورت سلب میزبانی در این مسابقات حاضر نخواهند شد. حالا سوال این است که آیا سفر امروز نماینده‌های ایران به مقر کنفدراسیون برای ملاقات با دبیر کل AFC  توجیه دارد؟ گفته می‌شود بن همام به وزیر ورزش ایران این اطمینان را داده که محرومیت اخیر بعد از مرحله پلی‌آف برداشته خواهد شد. اما آیا نماینده‌های ایران این ریسک را می‌پذیرند؟ رسانه‌های عربی هم مدعی هستند ایران هنوز رسما انصراف نداده است. در گزارش نشریه البلاد بحرین به نقل از یک منبع آگاه در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است: تاکنون باشگاه‌های ایرانی به‌صورت رسمی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف نداده‌اند، با وجود این شنیده می‌شود که آنها به‌شکل یکسان اعلام کرده‌اند تصمیم AFC را درخصوص بازی در زمین بی‌طرف قبول نمی‌کنند.

در ادامه اظهارات این منبع آگاه آمده است: تصمیم برگزاری بازی‌های باشگاه‌های ایرانی در زمین بی‌طرف با توجه به گزارش کمیته امنیت کنفدراسیون اتخاذ شده که وظیفه بررسی شرایط امنیتی کشورهای آسیایی را براساس معیارهای خاص مشخص شده به‌عهده دارد. این تصمیم هیچ ارتباطی به اظهارات یا اعتراض داوران همچنین مساله هواپیمای اوکراینی نداشته است. در اینجا کمیته ویژه‌ای وجود دارد که با توجه به اتفاقات رخ داده گزارشی درخصوص وضعیت امنیتی ایران صادر کرده است.منبع آگاه موردنظر البلاد اضافه کرد: کنفدراسیون فوتبال آسیا به مساله بررسی جریمه باشگاه‌های ایران ورود نکرده چراکه تا امروز کناره‌گیری رسمی اعلام نشده اما در صورت اعلام کناره‌گیری رسمی قوانین و دستورالعمل‌های مشخصی در این زمینه وجود دارد. این یک تصمیم ثابت و همیشگی نخواهد بود، بلکه با بهتر شدن اوضاع شرایط به وضعیت عادی برمی‌گردد.

ایرانی‌ها بعد از جلسه  با دبیر کل می‌توانند با این اطمینان که کنفدراسیون عقب نشینی کرده به ایران برگردند و افکار عمومی را برای پذیرش فرمول جدید آماده کنند. استقلال و پدیده پلی‌آف را در امارات برگزار خواهند کرد و بعد از آن کنفدراسیون هم کوتاه می‌آید و ایران میزبان بازی‌های خود در مرحله گروهی خواهد بود.