بازی زشت انصراف

باشگاه‌های مخالف، تداوم شیوع کرونا در ایران را بهانه کرده‌اند و برگزاری مسابقات را برای سلامتی بازیکنان خطرناک می‌دانند. درحالی‌که صبح دیروز سهیل مهدی، رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ از عزم جزم این مجموعه برای پیگیری مسابقات لیگ نوزدهم و حتی جام‌حذفی خبر داده بود، ساعاتی بعد نامه هفت باشگاه مخالف با این ماجرا در رسانه‌ها منتشر شد. بر این اساس علاوه بر چهار باشگاه تراکتور، ماشین‌سازی، شهرخودرو و نساجی که قبلا تهدید به انصراف از مسابقات کرده بودند، نامه جدید به امضای مدیران سه باشگاه پیکان، نفت مسجدسلیمان و پارس‌جنوبی‌جم هم رسیده است.

این باشگاه‌ها برای محکم‌کاری، حتی امضای بازیکنان‌شان را هم پای نامه انداخته‌اند تا وانمود کنند لغو مسابقات، یک خواسته عمیق سراسری است؛ گو اینکه خیلی‌ها معتقدند بازیکنان تحت فشار باشگاه‌ها ناچار به همسویی با آنها شده‌اند.

   یک مقایسه ساده با اروپا

بازی زشت بهانه‌جویی و انصراف درحالی همچنان در فوتبال ایران ادامه دارد که لیگ‌های معتبر دنیا یک به یک اقدام به از‌سرگیری بازی‌های‌شان می‌کنند. این هفته فوتبال دنیا تحت تاثیر آغاز دوباره دیدارهای لالیگا و جام‌حذفی و لیگ ایتالیا قرار گرفت. لیگ انگلستان هم از جمعه همین هفته دوباره استارت می‌خورد. جالب است که ایتالیا با ۲۰ میلیون جمعیت کمتر از ایران، حدود ۵۰ هزار مبتلا به کرونا بیشتر از ما دارد و حتی ۲۵ هزار کشته بیشتر از کشورمان داده است؛ با این حال مسابقات رسمی این کشور درحال برگزاری است و برخلاف القائات در این زمینه که «اگر بازیکنی کرونا بگیرد فوتبالش تمام می‌شود»، دیبالا بعد از بهبود بیماری‌اش ۹۰ دقیقه با لباس یوونتوس برابر میلان بازی کرد.

  جوابی دارید؟

پرواضح است که انگیزه اصلی مخالفان، صرفه‌جویی مالی یا فرار از ناکامی است و خود آنها بهتر می‌دانند که کرونا برای شهروندان عادی که سر کار برگشته‌اند، به مراتب پرخطرتر از فوتبالیست‌هاست. با این همه دو سوال مشخص از این دوستان داریم. سوال اول این است که مطابق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات پیش‌مقدماتی جام‌جهانی که قرار بود فروردین امسال برگزار شود، از مهرماه پیگیری خواهد شد. وضع ما آنجا اصلا خوب نیست و با اولین لغزش، ممکن است تیم‌ملی خیلی زود شانس حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را از دست بدهد. اگر الان ما لیگ را تعطیل کنیم، بازیکنان ملی‌پوش مهر ماه با کدام آمادگی باید وارد این مسابقات سرنوشت‌ساز شوند؟ سوال دوم هم این است که از دو هفته پیش با مجوز ستاد مقابله با کرونا، بازی‌های دوستانه برای لیگ برتری‌ها مجاز شده و در این مدت شاهد انجام چند مسابقه از این دست بوده‌ایم. خیلی تیم‌ها هم به شهرهای دیگر رفته‌اند و بازی کرده‌اند؛ مگر مشکلی پیش آمده که الان باید از برگزاری دیدارهای رسمی بترسیم؟ مسابقات رسمی که قطعا با کنترل بیشتر هم برگزار خواهند شد، چه فرقی با این دیدارهای دوستانه دارند؟ آیا مخالفان پاسخی برای این سوالات ساده دارند؟