یک مثال دیگر که فوتبال‌دوستان ایرانی نیز در جریان آن قرار دارند فروش سردار آزمون است. باشگاه زنیت روسیه برای فروش او رقم ۵۰ میلیون دلار را درنظر گرفته اما باشگاه ناپولی ایتالیا که گفته می‌شود جدی‌ترین خریدار سردار است اعلام کرده به‌دلیل شرایط بد اقتصادی فوتبال که کرونا موجب آن شده بیشتر از ۲۵ میلیون دلار حاضر نیست برای این بازیکن هزینه کند. این درحالی است که مذاکرات دو باشگاه همچنان در جریان است و دو طرف درحال چانه‌زنی هستند. انتظار می‌رود این موضوع بر فوتبال ایران نیز تاثیرگذار بوده و نقل‌وانتقالات تابستانی کشورمان که پس از اتمام لیگ نوزدهم خواهد بود تحت‌تاثیر شرایط بد اقتصادی سبب کاهش قیمت بازیکنان شود.  طبیعی است که وقتی باشگاه‌ها درآمد کافی نداشته باشند، کمتر هم هزینه می‌کنند.

  پنج میلیون دلار برای قائدی؟

جالب اینکه باشگاه استقلال نیز که در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد به فکر فروش ستاره جوان خود با مبلغ بسیار بالایی است تا با این پول بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهد. احمد سعادتمند مدیرعامل این باشگاه دیروز در یک برنامه تلویزیونی درخصوص فروش مهدی قائدی و مشتریان او گفته: «ازچند تیم مختلف اروپایی برای مهدی قائدی پیشنهاد آمده اما نه قائدی و نه هیچ بازیکن دیگری فروشی نیستند و می‌خواهیم برای فصل بعد محکم‌تر و قوی‌تر عمل کنیم. می‌گویند پیشنهاد ۷۰۰ هزار دلاری دارد اما ما برای او پیشنهاد ۲ میلیون دلاری دریافت کردیم. این را می‌گویم که قائدی را با کمتر از پنج میلیون دلار نمی‌فروشیم. فروش بازیکن با یک یا دو میلیون دلار منطقی نیست.» البته هر بازیکن که با باشگاهی قرارداد دارد جزو سرمایه‌های آن محسوب شده و مدیران آن باشگاه می‌توانند هر رقمی را برای او در نظر بگیرند اما فروش قائدی با این قیمت و در شرایط سخت اقتصادی فوتبال جهان کار بسیار دشواری خواهد بود.

  قیمت بیرو، فقط ۷۰۰ تا

درخواست پنج میلیون دلاری برای صدور رضایت‌نامه مهدی قائدی از سوی باشگاه استقلال حکم «سنگ بزرگ» را دارد و بیش از حد رویایی به نظر می‌رسد. شاید یک سند قانع‌کننده برای طرح این ادعا، شرایط انتقال علیرضا بیرانوند به اروپا باشد. دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس که سابقه بازی در جام‌جهانی را دارد و اتفاقا در این ویترین بین‌المللی ضربه پنالتی کریس رونالدو را هم مهار کرده است، در نهایت با کلی مکافات توانست یک مشتری پیدا کند که رقم ۷۰۰ هزار دلاری لازم برای صدور رضایت‌نامه او بپردازد. بیرانوند آنقدر در این مسیر اذیت شد که ابتدای فصل مصرانه از باشگاه خواست رقم رضایت‌نامه‌اش را کاهش بدهد. اصلا چرا راه دور برویم؛ در همین استقلال اللهیار صیادمنش با قرارداد یک میلیون دلاری به فنرباغچه منتقل شد. در نهایت همه ما آرزو داریم قائدی با پنج میلیون دلار و حتی بیشتر جابه‌جا شود؛ اما واقعیت آن است که معمولا باشگاه‌های بین‌المللی برای خرید از بازار ایران چنین مبلغی نمی‌پردازند. هرچند ممکن است بازیکنان ایرانی بعد از خروج از لیگ کشورمان، در ترانسفرهای اروپا به اروپا قیمت‌های بالا پیدا کنند. این اتفاقی است که مثلا برای علیرضا جهانبخش رخ داد.