کشتی در مسیر انقراض

با اینکه بودجه عمومی ورزش کشور نسبت به سال قبل با اندکی رشد مواجه شده اما میزان بالای هزینه‌ها و خصوصا افزایش عجیب نرخ ارز در مقابل پول رایج ایران باعث شده چرخ فدراسیون‌ها به سختی بچرخد. چند ماه پیش ‌به‌دلیل شرایط عمومی اقتصاد کلان کشور، پیش‌بینی می‌شد سال اخیر برای ورزش کشور سخت و طاقت‌فرسا خواهد شد، اما آن موقع کسی پیش‌بینی شیوع و گسترش بیماری کرونا و اثر منفی آن بردرآمد‌ها و کاهش بودجه‌های پیش‌بینی شده کشور را نمی‌کرد. حالا این ویروس باعث شده پول زیادی در عرصه ملی هزینه شود و تبعات آن دامن ورزش را هم گرفته است.در این میان ورزش کشتی که در ایران محبوبیت زیادی دارد و افتخارات زیادی نیز درعرصه بین‌المللی برای کشور کسب کرده وضعیت نابسامانی دارد. درآمد‌ها کاهش یافته چراکه با تعطیلی این رشته اسپانسرها دلیلی برای پرداخت پول نمی‌بینند. ازسوی دیگر رئیس این فدراسیون هم در طول ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده اوضاع مالی آنها به شکلی است که اجازه فعالیت موثر به آنها نمی‌دهد.

اما حرف‌های جدید علیرضا دبیر همه اهالی کشتی را هراسان کرده، چراکه از احتمال «انقراض» این رشته در کشور صحبت کرده است! او در مورد کاهش جمعیت کشتی‌گیران کشور و مشکلات مالی فدراسیون گفته: «درآخر دهه ۷۰ حدود ۵/ ۱ میلیون نفر کشتی‌گیر فعال داشتیم و امروز این تعداد به کمتر از ۵۰ هزار نفر رسیده است و این یعنی تا ۵ سال آینده کشتی رو به تعطیلی و انقراض می‌رود. زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است و اگر به کلیت موضوع نگاه کنیم، نشان می‌دهد در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته خیلی عقب افتاده‌ایم. چندین موضوع اثرگذار بوده، یکی بحث بودجه است. در سال ۱۳۹۲ بودجه کشتی با دلار زیر سه هزار تومان حدود ۱۴ میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش و ۵ میلیارد تومان از سوی کمیته ملی المپیک بود و بودجه کشتی در آن زمان جمعا به حدود ۱۹ میلیارد تومان می‌رسید، اما امروز باید با حدود ۱۴ میلیارد تومان آن هم با دلار بیش از ۱۷ هزار تومان کار کنیم و نسبت به قبل بسیار چانه کشتی کوچک شده است.»

اینها بخشی از دغدغه‌های رئیس فدراسیون کشتی است که در مورد آینده این ورزش به مسوولان هشدار داده است.

سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک کشور اما در جواب علیرضا دبیر گفته: «بنده اظهارات دبیر را تایید می‌کنم. کشتی ورزش اول و بخشی از هویت مااست و موظف به حمایت از این رشته هستیم اما فدراسیون نیز باید از ظرفیت‌های مختلف مثل اسپانسر و صداوسیما و دیگر ارگان‌ها برای جذب منابع مالی استفاده کند.» رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان پیشنهاد کمک از سوی اسپانسرها را مطرح کرده اما همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم درشرایطی که فعالیت‌های این ورزش به‌دلیل کرونا متوقف شده کدام اسپانسر حاضر است هزینه کند؟