برزخ فرهاد

   مجیدی در کانون انتقادها

آنچه در اهواز رخ داد، بار دیگر صلاحیت حرفه‌ای فرهاد مجیدی برای هدایت تیمی به بزرگی استقلال را به چالش کشید. بر خلاف آنچه مجیدی گمان می‌کرد، در ۷۲ ساعت گذشته بسیاری از استقلالی‌ها به‌جای حمایت از طغیانگری این چهره محبوب، مشغول انتقاد از او بوده‌اند؛ مخصوصا که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان داوری تصمیمات سیدعلی، قاضی دیدار چهارشنبه‌شب را تایید کرده‌اند. در این میان حتی چند پیشکسوت هم با رسانه‌ها گفت‌وگو کردند و مدعی شدند اگر مجیدی بعد از اخراج علی کریمی خونسردی‌اش را حفظ می‌کرد، شاید استقلال بازنده از زمین بیرون نمی‌آمد. استقلالی‌ها حتی ۹ نفره هم سخت به فولاد باختند، بنابراین شکست این تیم با ۱۰ بازیکن نمی‌توانست قطعی تلقی شود. حالا مجیدی با اخراج از نیمکت، باید بازی دوشنبه‌شب با سایپا را از روی سکوها تماشا کند و تازه احتمال چشمگیری وجود دارد که کمیته انضباطی هم محرومیت او را افزایش بدهد. به علاوه بسیاری عقیده دارند کارت قرمز ساده‌ای که غلامی گرفت، تحت تاثیر رفتار مجیدی بوده و او به نوعی از مربی خود الگوبرداری کرده است. به هر حال این دومین باخت پیاپی استقلال بعد از شکست برابر گل‌گهر در سیرجان بود. چنانکه گفتیم شانس آبی‌ها برای قهرمانی به کمترین حد ممکن رسیده و حالا با توجه به برنامه سخت باقی‌مانده، حتی کسب سهمیه آسیایی هم برای این تیم تبدیل به یک چالش بزرگ شده است. به‌عنوان نکته پایانی این بخش، تنها یادآوری می‌کنیم مدیرعامل استقلال هم بعد از بازی در پست اعتراضی‌اش به اتفاقات داوری، از کیفیت بازی استقلال انتقاد کرده بود. احمد سعادتمند نوشت: «این درست که ما خوب نبودیم، اما داور هم...» شاید به‌خاطر همین است که تصاویر منتشرشده از مجیدی در تمرین ریکاوری و بدن‌سازی روز پنج‌شنبه، حاکی از خشم و ناراحتی او بود. گفته می‌شود مجیدی در گفت‌وگو با بازیکنان استقلال به شدت از عملکرد آنها انتقاد کرده است.

    سومین مصدوم؛ ماجرا چیست؟

یکی از نکاتی که در این بازی کمتر دیده شد، مصدومیت ارسلان مطهری بود. در شرایطی که شیخ دیاباته هنوز صددرصد آماده نیست و برای این مسابقه هم به اهواز نرفت، حالا دیگر مهاجم آبی‌ها نیز آسیب دیده است. مطهری در بدترین زمان ممکن و در شرایطی که لیگ برتر قرار است با حداکثر فشردگی برگزار شود، چهار هفته خانه‌نشین شده است. نکته عجیب داستان این است که ارسلان سومین مصدوم سنگین استقلال بعد از بازگشایی تمرینات به شمار می‌آید. پیش‌تر زمانی که رضا آذری و مرتضی تبریزی در فاصله‌ای نزدیک با پارگی رباط صلیبی مواجه شدند، پزشک استقلال به بدن‌ساز تیم تذکر داد که شیوه‌های تمرینی‌اش را اصلاح کند. این موضوع با واکنش تند فرهاد مجیدی همراه شد. سرمربی استقلال پستی درحمایت از بدن‌ساز تیمش منتشر کرد و پس از آن یک جلسه آشتی‌کنان بین پزشک معترض و آقای بدن‌ساز منتشر شد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسید غائله ختم شده باشد، اما حالا تداوم مصدومیت‌های پرهزینه و زیانبار برای استقلال، بار دیگر این بحث را داغ کرده است. به‌نظر می‌رسد مجیدی غیر از نتیجه‌گیری، باید برای مصدوم نشدن بازیکنانش هم دعا کند! ادامه این روند غیر از خالی کردن دست او، صلاحیت بدن‌ساز مورد اعتمادش را هم زیرسوال خواهد برد.

   VAR با همین امکانات؟

دیگر نکته مهم این بازی، کیفیت بسیار پایین تصاویر تلویزیونی بود. این مساله آنقدر توی ذوق می‌زد که حتی صدای مدیرعامل فولاد را هم درآورده است. به‌عنوان مثال در جنجالی‌ترین صحنه بازی که مربوط به درگیری علی کریمی و آبشک می‌شد و به اخراج مستقیم بازیکن استقلال انجامید، کارگردان تلویزیونی هیچ تصویر متفاوتی از دوربین‌های دیگر در اختیار مخاطبان قرار نداد تا کل داستان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

 مساله کلیدی اینجاست که با فراگیری استفاده از VAR یا سیستم کمک‌داور ویدئویی، فوتبال ایران هم دیر یا زود ملزم به پیمودن این راه خواهد بود. اتفاقا از یک سال‌ونیم پیش هم مدام در مورد استفاده از VAR در لیگ برتر وعده داده شده و حتی می‌گفتند این سیستم از نیم‌فصل دوم مسابقات لیگ نوزدهم (همین فصل) آغاز به کار خواهد کرد، اما نه تنها شاهد چنین اتفاقی نبودیم، بلکه بازی اهواز نشان داد حتی امکانات ساده سخت‌افزای ما هم فرسنگ‌ها تا رسیدن به آن نقطه فاصله دارد. فرض کنید در همین دیدار فولاد و استقلال اتاق VAR داشتیم؛ داوران تلویزیونی با تماشای این فیلم ناقص تنها از یک زاویه، چطور قرار بود نظر بدهند؟ تازه یادتان باشد این فقر امکانات، در یکی از مجهزترین و مدرن‌ترین ورزشگاه‌های کشور جلب‌نظر می‌کند؛ وای به‌حال استادیوم‌های قدیمی. آیا بهتر نیست به جای دست روی دست گذاشتن و امروز و فردا کردن، اول چهارتا دوربین به دارایی ورزشگاه‌های لیگ برتری اضافه کنیم؟