ابتدا قرار بود درآمد صداوسیما از پخش مسابقات فوتبال و با در نظر گرفتن عدد ۱۰۰ میلیارد تومان از این مسیر، به‌صورت مساوی بین دوطرف تقسیم شود اما مدتی بعد و پس از کارشناسی‌ها و البته لابی‌های صورت گرفته این نسبت به ۷۰ به ۳۰ به سود سازمان صداوسیما تغییر کرد! به این ترتیب براساس قانون تنظیم شده از سوی مجلس از این پس و برای فصل آینده فوتبال، ۳۰ درصد از درآمد تلویزیون بابت پخش برنامه‌های ورزشی در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار خواهد گرفت تا به فوتبال پرداخت کند. حالا فوتبال ایران که چندین سال پیش و طی قرارداد سه ساله فی‌مابین، باید سالانه ۱۰ میلیارد تومان دریافت می‌کرد باید به عدد ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بسنده کند. برخی این مورد را بعد ازامتناع رسانه ملی از پرداخت حق‌پخش یک پیروزی برای فوتبال قلمداد کردند ولی برخی دیگرعدد پایین این توافق را شکست خواندند.

   تاثیر نرخ ارز

عزیزالله محمدی که قرارداد قبلی حق‌پخش در زمان ریاست او بر سازمان لیگ فوتبال منعقد شد در این‌خصوص با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کرده و در مورد جزئیات آن قرارداد صحبت کرده است. او گفت: «ما قراردادی سه ساله بسته بودیم که طی آن هر سال ۱۱ و نیم میلیارد تومان دریافت می‌کردیم. بر این اساس ۳۴‌میلیارد و پانصد میلیون گرفتیم. حتی عدد خوبی هم برای تبلیغات محیطی می‌گرفتیم.البته آن زمان(سال ۹۰) این ارقام با دلار هزار تومانی بود و حالا به‌نظر می‌رسد رقم جدید تصویب شده با شرایط امروز دلار به هیچ‌وجه متناسب نیست و همخوانی ندارد.»

   کفاف هزینه‌ها را می‌دهد؟

اما در شرایطی که هزینه‌های لیگ برتر برای فصل آینده بیشتر از قبل خواهد شد رقم توافق شده حق‌پخش کفاف این هزینه‌ها را خواهد داد؟ صادق درودگر رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «این عددی است که مجلس برای فوتبال ایران تعیین کرده و باید به آن احترام بگذاریم. البته ما برای دوره‌های بعدی مذاکره خواهیم کرد تا این رقم بیشتر شود. با این شرایط باید ببینیم درآمدهای سازمان لیگ چقدر خواهد شد تا بین باشگاه‌ها تقسیم شود. برآورد ما این است که برای فصل آینده ۱۰۲ میلیارد تومان از تبلیغات محیطی و حق‌پخش به اضافه ارزش‌افزوده و تولید محتوا سهم فوتبال باشد که در مقایسه با هزینه‌ها چشمگیر نیست. حتی فکر می‌کنیم از این عدد شاید چیزی حدود ۱۵ میلیارد هم محقق نشود.»

   توزیع بین باشگاه‌ها

با اختصاص این بودجه، پولی که هر فصل به باشگاه‌ها بابت حق‌پخش می‌رسد یک تا دو میلیارد تومان خواهد بود که دربرابر هزینه‌هایی که باشگاه‌ها هر فصل برای حضور در لیگ برتر متحمل می‌شوند، ناچیز به نظر می‌رسد. در این میان طبیعی است که سهم باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به‌دلیل وجود تماشاگران بیشتر نسبت به سایر باشگاه‌ها بیشتر خواهد بود. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند رقم واقعی حق‌پخش فوتبال در ایران برای هر فصل دست کم باید ۱۵۰ میلیارد تومان باشد.