جعبه ابزار دراگان

بحرین و عراق در بازی رفت از حمایت هواداران خودی برخوردار شدند (گرچه دیدار با عراق روی کاغذ در زمین بی‌طرف برگزار شد) و ما بسیار امیدوار بودیم در مسابقات برگشت با حضور پرشور هواداران‌مان بر آنها چیره شویم، اما حالا اگر مسابقه‌ای هم برگزار شود، به احتمال فراوان در ورزشگاه خالی خواهد بود. در حال حاضر تاریخ‌های ۱۷ و ۲۲ مهر برای دو بازی تیم ملی کشورمان برابر هنگ‌کنگ و کامبوج در نظر گرفته شده و دو دیدار سرنوشت‌ساز مقابل عراق و بحرین هم باید ۲۲ و ۲۷ آبان برگزار شود. از سوی دیگر همچنان انتقادها به انتخاب دراگان اسکوچیچ برای نیمکت تیم ملی ادامه دارد. فراموش نکنیم او جانشین کارلوس کی‌روش شده و حتی در صورت ارائه بهترین عملکرد هم مدت‌ها طول خواهد کشید تا از سایه این نام بزرگ خارج شود. چنان‌که گفتیم شرح این مشکلات را حالا حالاها می‌توان ادامه داد، اما این لیوان یک نیمه پر هم دارد که بد نیست نیم‌نگاهی به آن بیندازیم.

در حال حاضر شاید امیدوارکننده‌ترین قسمت از بحث تیم ملی مربوط به آمادگی بالای ستاره‌های این تیم در خطوط مختلف باشد. طی سال‌های گذشته درون دروازه علیرضا بیرانوند را داشتیم که بحثی در مورد کیفیتش نیست و به تازگی هم آرزوی لژیونر شدن او محقق شده است. بیرو اما یک رقیب درجه یک، بی‌حاشیه و موفق به اسم پیام نیازمند دارد که مانع از باد خوردن پشت علیرضا می‌شود. در خط دفاعی گفته می‌شود منع غیررسمی دعوت شجاع خلیل‌زاده به تیم ملی برداشته شده و به این ترتیب یکی از باکیفیت‌ترین مدافعان فصول گذشته لیگ برتر شانس بالایی برای کمک به تیم اول ایران دارد. در همین خط رامین رضاییان فصلی حیرت‌انگیز را در الشحانیه پشت سر گذاشته؛ او به عنوان دفاع راست، بهترین گلزن تیمش بوده و ۸ گل از ۱۷ گل الشحانیه را در لیگ ستارگان قطر به ثمر رسانده است. در خط میانی غیر از احمد نوراللهی درخشان، یک احسان حاج‌صفی خارق‌العاده داریم که اخیرا انگار در بهترین فرم فوتبالش قرار گرفته است. او بعد از قرنطینه، به شکل حیرت‌انگیزی آماده شده و به تنهایی بار تراکتور را به دوش می‌کشد. تازه امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی هم هستند.

مهیج‌ترین بخش داستان اما یک‌سوم تهاجمی تیم ملی است. مهدی طارمی در اولین فصل حضورش در اروپا گل کاشته و در ۲۹ مسابقه ۱۶ گل به ثمر رسانده است. سردار آزمون هم وضعیت مشابهی دارد و با ۱۶ گل در ۲۷ بازی، دومین گلزن برتر لیگ روسیه به شمار می‌آید. کاوه رضایی تا قبل از کرونا در شارلوای بلژیک ۱۲ گل به ثمر رسانده بود. به علاوه ما علیرضا جهانبخش را هم داریم که حتی اگر دو سال دیگر بازی نکند، کسی در مورد کیفیت او شک نخواهد داشت. در مورد بقیه هم فقط اسم‌ها را ببینید؛ کریم انصاری‌فرد باتجربه، وحید امیری ملی‌باز، علی قلی‌زاده تکنیکی، مهرداد محمدی اروپادیده، محمد محبی کم‌نظیر، مهدی قائدی جوان و اوج گرفته، ارسلان مطهری غافلگیرکننده و البته مهدی ترابی که الماس درخشان لیگ نوزدهم بوده است. بله؛ ما امیدواریم!