شب سرنوشت

پرسپولیس، تراکتور و نفت مسجدسلیمان منتظر هستند که برنده بازی امشب به جمع آنها بپیوندد و فردا قرعه‌کشی این مرحله انجام شود. پس می‌بینیم که فصل دوم هیجان در فوتبال باشگاهی ایران باقی مانده؛ جایی که شاید در دهه اول شهریور شاهد رویارویی استقلال با تراکتور، پرسپولیس با سپاهان یا حتی دربی بدون تماشاگر تهران باشیم. پیش از هر چیز دیگری اما ابتدا تکلیف بازی امشب باید روشن شود؛ جدالی که از ساعت ۲۰:۳۰ با قضاوت موعود بنیادی‌فر در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد.

  فرهاد و امیر؛ این بار رودررو

استقلال و سپاهان ۱۰ روز پیش یک ملاقات دیگر در لیگ برتر و در کورس کسب سهمیه داشتند. بازی عجیبی هم شد. امیر قلعه‌نویی به‌دلیل بیماری نتوانست به تهران بیاید و از راه دور تیمش را هدایت کرد. استقلال در نیمه اول با اخراج یک بازیکن ۱۰ نفره شد، اما در ادامه با یک پنالتی بحث‌برانگیز و یک گل ‌به خودی دو بر صفر جلو افتاد تا تک گل دقایق پایانی میهمان تاثیری جز کاهش اختلاف نداشته باشد. استقلال این بازی را برد و خودش را یک گام بلند به نایب‌قهرمانی نزدیک کرد، سپاهان اما با این شکست و باخت بعدی به نساجی قائم‌شهر تا رده پنجم جدول پایین آمد. حالا نوبت بازی دوم رسیده؛ مسابقه‌ای که بدون اغراق شاید از بازی قبلی به مراتب مهم‌تر باشد. اینجا دیگر پای حذف و بقا در یک جام وسط است و فرصتی برای جبران وجود نخواهد داشت. از نظر مهارت‌های مربیگری هم این مسابقه برای فرهاد مجیدی و امیر قلعه‌نویی حیثیتی است. آنها باید نشان بدهند که دست مربی حریف را در بازی قبلی خوانده‌اند. در فوتبال، نیمه دوم را نیمه مربیان می‌خوانند؛ با این استدلال که مربی بعد از دیدن ۴۵ دقیقه نخست باید بتواند بهترین استراتژی را در نظر بگیرد و مچ کادرفنی مقابل را بخواباند. این منطق، قطعا در مورد دو بازی نزدیک به هم نیز صادق است. همه اینها نشان می‌دهد امشب با یک نبرد بسیار «خاص» در ورزشگاه آزادی مواجه خواهیم بود.

  حساسیت‌ها و جذابیت‌ها

وضعیت امیر قلعه‌نویی در اصفهان اصلا خوب نیست. سپاهان در ۱۰ بازی لیگی آخرش فقط دو بار برنده بوده؛ در نتیجه غیر از فضای مجازی و رسانه‌ای که برای امیر تبدیل به «جهنم» شده، معدود تماشاگرانی که توانستند خودشان را سر تمرین سپاهان برسانند هم شعارهایی علیه قلعه‌نویی سر دادند. به همین دلیل تیم اصفهانی دو روز زودتر به تهران آمد تا بلکه با تمرکز بیشتری آماده بازی بزرگ امشب شود. این مسابقه برای فرهاد مجیدی هم به همین اندازه مهم است؛ کسی که قول داده قهرمان جام‌حذفی شود و برای عملی کردن وعده‌اش امشب باید گام اول را بردارد. شوک بزرگ دیروز به استقلالی‌ها را اما مربی این تیم وارد کرد. مجید نامجو مطلق در نشست خبری قبل از بازی از غیبت سه بازیکن کلیدی آبی‌ها در مسابقه امشب خبر داد و گفت شیخ‌دیاباته، فرشید اسماعیلی و ارسلان مطهری به‌دلیل مصدومیت به دیدار برابر سپاهان نخواهند رسید. مسلما حضور شیخ در این بازی می‌توانست برای استقلال بسیار کارگشا باشد. تقابل دیاباته و استنلی کی‌روش حتما جذاب می‌شد؛ هرچند مهاجم برزیلی سپاهان هم بعد از کرونا آن فروغ سابق را نداشته است. در سپاهان همچنین  سروش رفیعی که بازی لیگی دو تیم را به‌دلیل محرومیت از دست داد، آماده حضور در زمین است. سوال بزرگ در مورد این تیم اما آن است که آیا امید نورافکن فیکس خواهد بود یا نه؟ نورافکن در بازی ۱۰ روز پیش به‌خاطر درگیری با وریا غفوری به شدت جنجال‌ساز شده بود.