عالیجناب فوتبال!

* بالاخره اولین تونل افتخار تاریخ فوتبال ایران تشکیل شد. مدیران گل‌گهر سیرجان از قبل اعلام کرده بودند بنا به سنت رایج در بسیاری از کشورهای جهان، قبل از بازی با پرسپولیس به افتخار قهرمانی زودهنگام این تیم تونل تشکیل خواهند داد. آنها این کار زیبا را انجام دادند تا اسم گل‌گهر و شهر سیرجان برای همیشه به‌عنوان پایه‌گذار این رفتار حرفه‌ای در فوتبال ایران ماندگار شود. نکته مهم اینکه تشکیل تونل، هیچ تاثیری روی مبارزه دو تیم نداشت. در این بازی، هم اخراج و دعوا دیدیم و هم شاهد رد و بدل شدن ۶ گل و تغییر نتیجه تا ثانیه پایانی بودیم.

* ما و شما فقط فکر می‌کنیم مسابقات فوتبال در عصر کرونا بدون تماشاگر است، اما ساختار بسیاری از استادیوم‌های ایران این اجازه را به علاقه‌مندان می‌دهد که از پشت بام منازل همجوار به تماشای مسابقه بپردازند. در سیرجان چنین اتفاقی در بازی گل‌گهر و پرسپولیس رخ داد و البته در قائم‌شهر و برخی دیگر از شهرها هم شاهد حضور تماشاگران بام‌نشین بودیم!

* شایان مصلح در دو هفته گذشته بدترین روزهای عمرش را پشت سر گذاشت. او در دو بازی لیگ و حذفی سپاهان برابر استقلال، مجموعا دو پنالتی داد و یک گل به‌خودی زد. امیر قلعه‌نویی با مشارکت ویژه شایان برای اولین بار در دوران مربیگری ناچار به استعفا شد و حالا حتی زمزمه‌هایی مبنی بر مهاجرتش به گوش می‌رسد! در اولین بازی بدون قلعه‌نویی اما مصلح دروازه شهرخودرو را باز کرد تا تیم مشهدی را تقریبا از کورس کسب سهمیه خارج کند. پرواز بلند شایان بعد از گلزنی، اعلام خروج او از یک بحران است. بنا به آیین فوتبال، یک روز آن بالایی و یک روز پایین.

* استقلال در بازی با پیکان نشانی از آن تیم درخشان چند مسابقه قبلی نداشت. آبی‌ها حتی از حریف عقب افتادند، اما نهایتا توانستند یک امتیاز بگیرند. استرس مسابقه، بارها فرهاد مجیدی را وادار کرد کنار زمین زانو بزند. او در پایان این بازی البته به کسی «هیس» نشان نداد، اما همین تک امتیاز هم استقلال را شانس اول کسب عنوان نایب‌قهرمانی نگه می‌دارد. آبی‌ها هفته آینده باید با شاهین بوشهر سقوط کرده مصاف بدهند.

* دربی تبریز اگرچه مصاف برادرخوانده‌ها بود، اما پیروزی در این بازی برای هر دو تیم اهمیت ویژه داشت؛ ماشین‌سازی دنبال بقا بود و تراکتور در پی سهمیه. ابتدا تراکتور جلو افتاد، اما ماشین مساوی کرد و باز این تیم سرخپوش بود که گل برتری را زد. فشار و اضطراب تحمیلی مسابقه طوری بود که بعد از به تساوی کشیده شدن بازی، سرپرست ماشین‌سازی از حال رفت و او را به بیمارستان منتقل کردند، اما حالا خبر می‌رسد خوشبختانه حال آقای محمد علوی خوب است.

* و شاهین بوشهر دوست‌داشتنی که با شکست برابر نفت آبادان، غریبانه به لیگ یک سقوط کرد. مهدی پاشازاده بعد از کرونا، سپیدرود را در لیگ یک رها کرد و سرمربی شاهین شد، در نتیجه هم تیم رشتی به دسته پایین‌تر سقوط کرد و هم تیم بوشهری. دو ماه و دو سقوط به اسم مهدی پاشا. تلخ‌تر اینکه هر دو تیم چشم و چراغ مردم شهرشان بودند.