تاراج بلژیکی

حکم رسمی فیفا در مورد محکومیت فدراسیون فوتبال به پرداخت بیش از ۶ میلیون یورو غرامت فسخ قرارداد با مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی و پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان، تلخ‌ترین پایان ممکن برای یکی از زیان‌بارترین قراردادهای تاریخ فوتبال جهان بود؛ قراردادی با ابعاد هولناک که به معنی واقعی کلمه فوتبال ایران را نقره‌داغ کرد. طبیعتا اگر پولی هزینه می‌شود باید برای استفاده از خدمات طرف مقابل و نهایتا حصول موفقیت باشد. ما اما در پروژه ویلموتس با یک شیاد تمام‌عیار مواجه بودیم؛ کسی که کمترین تلاش و انرژی برای کارش به خرج نداد، مجموع دوران حضورش در ایران بیش از یک ماه نشد، بدترین نتایج ممکن را به‌دست آورد و ضمن دریافت دستمزدی بسیار بالا، حالا سنگین‌ترین مجازات تاریخ فوتبال ایران را هم متوجه فدراسیون کرده است؛ ۱۶۵ میلیارد تومان غیر از آنچه پیش از این گرفته است! بعد از ابلاغ حکم فیفا، سیل اظهارنظرها در مورد لزوم برخورد با مسببان عقد این قرارداد ناشیانه مطرح شده است. در این میان رئیس وقت فدراسیون فوتبال و عامل اصلی استخدام ویلموتس باید به مردم جواب بدهد، اما او دیری است در انظار عمومی دیده نشده است. عجیب اینکه  مهدی تاج تا همین اواخر هم در تلویزیون از قرارداد فدراسیون با ویلموتس دفاع می‌کرد و وعده پیروزی در دادگاه را می‌داد، اما دیدید که چه شد. در مورد این خسران حیرت‌آور، هر چه بگوییم کم است و آتش جان را سرد نمی‌کند. مقصود این مطلب اما چیز دیگری است؛ برشمردن خسارت‌های بالقوه و بالفعلی که همکاری با مربی بلژیکی به فوتبال ایران وارد کرد. متاسفانه هنوز ضررهای احتمالی بیشتر در راه است.

* مارک ویلموتس روز اول خردادماه سال گذشته رسما سرمربی تیم ملی ایران شد و این همکاری نامیمون تا ۲۳ آبان و دیدار با تیم ملی عراق ادامه یافت. ویلموتس کلا شش بار روی نیمکت تیم ملی نشست؛ در دو دیدار دوستانه برابر سوریه و کره‌جنوبی که با یک برد و یک تساوی همراه بود، در دو مسابقه ساده از پیش‌مقدماتی جام‌جهانی که هر دو را از هنگ‌کنگ و کامبوج بردیم و در دو دیدار دشوارتر از همین مرحله که هر دو را به بحرین و عراق باختیم. مجموع روزهای حضور مربی بلژیکی در ایران به یک ماه کامل نمی‌رسد و مجموع روزهایی که او حتی بیرون از ایران برای تیم ملی وقت گذاشته هم ۶۶ روز تخمین زده می‌شود. ۶۶ روز، ۶ مسابقه و ۶ میلیون یورو غرامت!

* عدد دستمزد مارک ویلموتس در ایران هرگز به‌طور رسمی و دقیق افشا نشد، اما گمانه‌زنی‌ها حول و حوش این بود که رقم پایه حقوق این مربی سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار است. یک نماینده مجلس حتی مدعی شد دستمزد ویلموتس برای سال اول سه و برای دو سال بعدی ۵/ ۲ میلیون یورو بوده است. این البته غیر از حقوق و مزایای دستیاران مربی بلژیکی بود. حالا فدراسیون فوتبال تقریبا به پرداخت تمام این رقم و بلکه کمی بیشتر محکوم شده است. جالب اینجاست که بی‌میلی برای ادامه همکاری از سوی مربی بلژیکی بود، اما طبق معمول عدم رعایت ظرافت‌های حقوقی چه در عقد و چه در اجرای قرارداد باعث شد ما ضرر کنیم.

* فراموش نکنید این جریمه ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورویی به اضافه ۵ درصد اضافه بابت دیرکرد، همه پرداختی فدراسیون به ویلموتس نیست؛ چه اینکه مربی بلژیکی قبلا ۲ میلیون یورو هم نقدا به‌عنوان بخشی از دستمزدش دریافت کرده است. ویلموتس پیش از بازی با عراق تهدید کرد که اگر پولش را نگیرد روی نیمکت تیم ملی نمی‌نشیند. بنابراین فدراسیون ناچار شد ۲ میلیون یورو از شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) قرض بگیرد و به مربی بلژیکی بدهد؛ قرضی که پرونده‌اش به‌طور جداگانه فدراسیون را تحت فشار گذاشته است.

* دردناک‌تر از همه اینکه با نتایج مفتضحانه ویلموتس، تیم ملی به خاطر شکست برابر بحرین و عراق در آستانه حذف از مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی قرار گرفته است؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد، پاداش ۵/ ۱۰ میلیون دلاری فیفا بابت حضور در جام‌جهانی را از کف فوتبال ایران خواهد ربود. غیر از این، فیفا به باشگاه‌های دارای بازیکن در جام‌جهانی هم مبالغ چشمگیری جایزه می‌داد که این پول‌ها در بسیاری از موارد برای تیم‌های بدهکار ایرانی گره‌گشا بود. حالا اگر به جام‌جهانی راه پیدا نکنیم، تمام این مبالغ و جوایز هم از بین خواهد رفت؛ میراث شوم یک قرارداد وحشتناک.

09090 copy