اشک، لبخند، هیجان

* پرسپولیس که از مدت‌ها قبل قهرمانی‌اش را قطعی کرده بود، لیگ را با پیروزی سه بر صفر برابر سایپا به پایان برد تا با ۲۱ پیروزی و مجموع ۶۷ امتیاز، رکورد امتیازاتش در یک فصل لیگ برتر را بشکند. استقلال هم با پیروزی چهار بر یک در خانه شاهین بوشهر، ۵۳ امتیازی شد و روی پله دوم ایستاد. فولاد برنده بزرگ این هفته بود؛ تیمی که یک بر صفر تراکتور را شکست داد تا با ۵۱ امتیاز رتبه سوم را از آن خود کند و سهمیه حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان را برای فصل آینده به دست بیاورد. تراکتور با این شکست پنجاه امتیازی و چهارم ماند تا برای کسب سهمیه آسیایی، چشم به مسابقات جام حذفی بدوزد. سرخپوشان تبریزی در نیمه‌نهایی جام حذفی حضور دارند و روز سه‌شنبه میزبان نفت مسجدسلیمان خواهند بود. اگر آنها قهرمان جام حذفی شوند، سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان را به دست خواهند آورد، اگر پرسپولیس یا استقلال قهرمان حذفی شوند، تراکتور سهمیه پلی‌آف می‌گیرد و اگر نفت مسجد سلیمان قهرمان حذفی شود، تراکتور از راهیابی به لیگ قهرمانان محروم خواهد شد.

* بازنده بزرگ این فصل، سپاهان اصفهان بود؛ تیم پرهزینه و پرستاره‌ای که هفته آخر زورش به پیکان نرسید و پنجم شد. سپاهان به‌طور قطع از کسب سهمیه آسیایی باز ماند. آنها اگر پیکان را می‌بردند و چهارم می‌شدند، شانس زیادی برای راهیابی به لیگ قهرمانان پیدا می‌کردند.

* شیخ دیاباته، مهاجم باکیفیت استقلال با وجود غیبت در تعداد زیادی از مسابقات این فصل، سرانجام با 15 گل عنوان آقای گلی لیگ نوزدهم را به دست آورد. شیخ کورس آقای گلی را از شهریار مغانلو، مهاجم پیکان برد. مغانلو با گلی که از روی نقطه پنالتی به پیکان زد، 13 گله شد. یازده سال بود که استقلال در لیگ برتر آقای گل نداشت.

* علی علیپور که به شکلی عجیب در بازی پرسپولیس برابر سایپا نیمکت‌نشین شده بود، اواخر مسابقه به میدان آمد و دوازدهمین گل فصلش را با یک شوت دیدنی به ثمر رساند، اما طبیعتا این برای آقای گلی کافی نبود. نوع واکنش علیپور به این گل و نیز رفتارهای او در پایان مسابقه شایعه جدایی قریب‌الوقوع مهاجم مازندرانی را تقویت کرد.

* پایین جدول اما غوغایی به پا بود. سایپا با وجود شکست سنگین برابر پرسپولیس، به لطف بازی جوانمردانه نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر ماندگار شد. شاگردان تارتار با وجود تشریفاتی بودن بازی هفته آخر، پارس جنوبی جم را بردند تا این تیم بوشهری هم در کنار هم‌استانی‌اش یعنی شاهین به دسته یک سقوط کند. وداع تلخ تیمی که با حمایت وزارت نفت لیگ برتری شد، اما آن را رها کردند تا سقوطی چنین غم‌انگیز را تجربه کند. در جمع فانوس به دست‌ها اما ماشین‌سازی با کسب پیروزی یک بر صفر برابر نفت آبادان، معطل باقی نتایج باقی نماند و ادامه حضورش در لیگ برتر را تضمین کرد. به این ترتیب هر دو سهمیه تبریز در لیگ بیستم حفظ شد. محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه بعد از پایان مسابقه با نفت، از این بازی به عنوان یکی از بهترین نمایش‌های ماشین‌سازی طی سال‌های اخیر یاد کرد.