این اعداد ویژه!

صفر: نفت مسجدسلیمان در لیگ نوزدهم حتی یک خطای پنالتی هم مرتکب نشد. صفر صفر! پیش از این تنها یک بار چنین رکوردی در لیگ برتر تکرار شده بود؛ فصل چهارم، ابومسلم خراسان.

۵: استقلال در لیگ نوزدهم روی پله دوم ایستاد تا پنجمین نایب‌قهرمانی این تیم در تاریخ لیگ برتر رقم بخورد. آبی‌پوشان از این نظر رکورددار هستند. بعد از استقلال، ذوب‌آهن و تراکتور با ۴ و ۳ نایب‌قهرمانی روی پله‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

۶: قهرمانی امسال، ششمین قهرمانی سرخپوشان در لیگ برتر بود. بعد از این تیم، سپاهان با پنج عنوان قهرمانی قرار دارد. پرسپولیس در مجموع ۱۳ بار در لیگ‌های سراسری قهرمان شده است.

۱۱: سپاهان امسال در یازده بازی پیاپی بیرون از خانه موفق به کسب پیروزی نشد. این بدترین آمار طلایی‌پوشان در تاریخ مسابقات لیگ برتر است. بد نیست بدانید بهترین عملکرد را در مسابقات بیرون از خانه، پرسپولیس با ۱۱ پیروزی داشته است. بعد از این تیم، استقلال تنها با شش پیروزی قرار دارد.

۱۴: بین پرسپولیس به‌عنوان قهرمان و استقلال به‌عنوان نایب‌قهرمان ۱۴ امتیاز اختلاف وجود داشت. این برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر بود که فاصله دو تیم اول جدول دورقمی می‌شد.

۱۵: شیخ دیاباته با ۱۵ گل آقای گل لیگ نوزدهم شد. شیخ امسال در ۲۱ بازی برای استقلال به میدان رفت و به‌طور متوسط هر صد دقیقه یک گل زد. این دومین فصل پیاپی است که خارجی‌ها آقای گل لیگ برتر می‌شوند. پارسال استنلی کی‌روش و پریرا از سپاهان و فولاد مشترکا با ۱۶ گل کفش طلا را ربودند. قصه جالبی است؛ ایرانی‌ها در اروپا آقای گل می‌شوند و خارجی‌ها در ایران!

۱۶: بیشترین دوره بدون شکست ماندن در لیگ نوزدهم مربوط به پرسپولیس بود. سرخپوشان در فاصله دو شکست برابر نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن، ۱۶ هفته به هیچ تیمی نباختند.

۱۷: پیام نیازمند با ۱۷ کلین‌شیت رکورددار لیگ نوزدهم شد. امسال هیچ دروازه‌بانی نتوانست در این تعداد بازی دروازه تیمش را بسته نگه دارد. بعد از دروازه‌بان سپاهان، رشید مظاهری و شهاب گردان با ۱۴ کلین‌شیت در رده بعدی قرار گرفتند. راستی که سپاهان معجزه کرد با چنین دروازه‌بانی، حتی سهمیه آسیایی هم نگرفت!

۱۷: بیشترین دوران محرومیت از کسب پیروزی در لیگ نوزدهم مربوط به شاهین بوشهر بود. این تیم ۱۷ هفته پیاپی هیچ حریفی را شکست نداد. اولین پیروزی شاهین هفته هجدهم برابر پیکان به دست آمد.

۲۲: در لیگ نوزدهم پایه نیمکت‌ها از هر زمان دیگری متزلزل‌تر بود. ۱۶ تیم لیگ برتری در این فصل مجموعا ۲۲ بار اقدام به تغییر سرمربی کردند.

۶۷: پرسپولیس با ۶۷ امتیاز، رکورد امتیازگیری در لیگ برتر را شکست. این تیم در لیگ نوزدهم به‌طور متوسط از هر بازی ۲۳/ ۲ امتیاز کسب کرد. البته پیش از این سه بار تیم‌های قهرمان لیگ برتر به مجموع ۶۷ امتیاز رسیده بودند، اما در آن دوره‌ها لیگ برتر با ۱۸ تیم و ۴ بازی بیشتر برگزار می‌شد.

۳۶۵: لیگ نوزدهم دقیقا یک سال کامل طول کشید. این مسابقات از روز ۳۱ مرداد ۹۸ شروع شد و روز ۳۰ مرداد ۹۹ به پایان رسید. این طولانی‌ترین دوره لیگ برتر بود و بعید است رکوردش حالا حالاها شکسته شود.