کت تن کیست؟

در شرایط فعلی هم پرسپولیس تیم خوبی دارد و هم استقلال. فراموش نکنیم مسابقه امشب جدال قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ به شمار می‌آید. خط حمله هر دو ویرانگر است و در ترکیب هر دو هم ستاره‌های باکیفیتی به چشم می‌خورند. از سوی دیگر این تقابل برای یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی بسیار مهم و چه‌بسا سرنوشت‌ساز است. از این طرف یحیی متهم است به اینکه تیم برانکو و کالدرون را قهرمان کرده و هنوز خودش هنری نشان نداده، از سوی دیگر فرهاد مجیدی هم می‌داند برای متقاعد کردن هواداران و باقی ماندن روی نیمکت استقلال در لیگ بیستم، نیاز ضروری به کسب پیروزی برابر پرسپولیس دارد. بازنده بازی امشب قطعا تاوان خواهد داد و هر دو مربی این موضوع را خوب می‌دانند. پرسپولیس با ترکیب کامل به دربی رسیده و به نظر می‌رسد مختصر مصدومیت احمد نوراللهی هم بهبود یافته است؛ استقلال اما مشکلاتی دارد. گفته می‌شود روزبه چشمی، محمد دانشگر و سیاوش یزدانی در نهایت به این بازی نخواهند رسید. بنابراین فرهاد مجیدی در غیاب سه دفاع وسطش شرایط دشواری خواهد داشت. با این اوصاف تنها دفاع وسط تخصصی باقی‌مانده برای مجیدی، عارف غلامی است و باید دید سرمربی استقلال چه کسی را در کنار او به میدان می‌فرستد؛ آرش داجلیری جوان یا ‌هافبکی مثل فرشید باقری را. این یک محک مهم برای هنر مربیگری مجیدی است. هرچند شاید یکی از مصدومان در لحظات آخر به بازی برسند.

   چهره‌های سرنوشت‌ساز

خیلی از مواقع سرنوشت دربی‌ها را بازیکنانی رقم می‌زنند که کمتر کسی روی آنها حساب کرده بود. مثلا تک گل دربی رفت امسال را مهدی عبدی زد؛ کسی که خیلی از هواداران پرسپولیس پیش از بازی اصلا او را نمی‌شناختند. در مسابقه برگشت هم شیخ دیاباته مصدوم شد تا ارسلان مطهری به جای او به بازی گرفته شود و دو گل بزند. بنابراین هیچ چیز این بازی قابل پیش‌بینی نیست، اما در عین حال نگاه هواداران به چند چهره خاص دوخته شده است؛ مهره‌های کلیدی که آماده بودن یا نبودن آنها می‌تواند روی نتیجه بازی اثرگذار باشد.

بوژیدار رادوشوویچ: دروازه‌بان کروات پرسپولیس چهار سال در ایران بوده و امشب اولین دربی‌اش را تجربه می‌کند. سوال اینجاست که ما با کدام رادو مواجه خواهیم بود؛ رادوی قبل از خروج بیرانوند که فوق‌العاده مطمئن و کم‌اشتباه بود یا رادوی چند هفته اخیر که متزلزل ظاهر شده است؟ این بازی، سرنوشت گلر کروات برای فصل بعد را هم تعیین خواهد کرد. اگر رادو خوب باشد، پرسپولیسی‌ها به استفاده فیکس از او تمایل بیشتری نشان خواهند داد، اما اگر بوژیدار خراب کند، باشگاه با جدیت بیشتری دنبال یک دروازه‌بان جدید برای پوشیدن پیراهن شماره یک خواهد رفت.

شجاع خلیل‌زاده: پرسپولیس سه دفاع وسط دارد که از بین آنها احتمالا یک نفر بیرون خواهد نشست. این یک نیمکت‌نشین، قاعدتا از بین جلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان انتخاب خواهد شد. بنابراین شجاع خلیل‌زاده تحت هر شرایطی فیکس است و ماموریت بسیار سنگینی در این بازی بر عهده خواهد داشت. او رهبر خط دفاع پرسپولیس در مقابل بهترین خط حمله فعلی فوتبال ایران به شمار می‌آید؛ خط آتش بی‌رحمی که ۵۵ گل به ثمر رسانده است. شجاع که برای اولین بار در دربی دروازه‌بانی غیر از بیرانوند را پشت سر خودش می‌بیند، باید با نهایت تمرکز مخصوصا از پس مهار شیخ دیاباته بر بیاید. موفقیت او برای پرسپولیس کاملا حیاتی است.

مهدی ترابی: می‌توانستیم احمد نوراللهی یا علی علیپور و حتی وحید امیری را انتخاب کنیم، اما قصه مهدی ترابی فرق دارد. او ستاره قبراق پرسپولیس در نیم‌فصل اول بود که البته اخیرا بعد از بازگشت از مصدومیت، طراوات گذشته را نداشته است. ترابی عامل بسیار مهمی در حرکت تیمی سرخپوشان به شمار می‌آید. اگر روز، روز او باشد، استقلال در غیاب چند عنصر تدافعی‌اش به مشکل خواهد خورد.

حسین حسینی: در پرسپولیس با دروازه‌بان شروع کردیم و در استقلال هم باید همین کار را انجام بدهیم. حسین حسینی امسال سرانجام به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به سنگربان شماره یک آبی‌ها تبدیل شد، اما فصل را چندان درخشان پشت سر نگذاشت. حسینی اشتباهات زیادی مرتکب شده و بارها هواداران استقلال را در مورد صلاحیت و کیفیت خودش دچار تردید کرده است. او در هر دو دربی لیگی هم روی گل‌های پرسپولیس دچار اشتباه شد؛ بنابراین استقلالی‌ها برای بازی امشب تا حدودی نگران پست دروازه هم هستند. حسینی اخیرا گل‌های راه دور بدی هم دریافت کرده؛ اگر او قرار است آینده‌اش را در استقلال تضمین کند، امشب باید عالی باشد. نه حتی یک سر سوزن کمتر.

مهدی قائدی: بهترین پاسور لیگ برتر که در عین حال ۱۰ گل هم به ثمر رسانده، مسلما یکی از مردان کلیدی بازی امشب خواهد بود. اتفاقا قائدی بهترین پاس گل فصلش را هم در دربی برگشت روی گل دوم ارسلان مطهری داد؛ جایی که با حرکت ویرانگرش دو بازیکن پرسپولیس را محو کرد و توپ را در آستانه ورود به دروازه در اختیار مطهری گذاشت. زوج او با شیخ دیاباته یک ترکیب کامل و کلاسیک از دو مهاجم سرعتی و قدرتی است. حالا که فشار گل دهم فصل هم از روی دوش قائدی برداشته شده، مهاجم بوشهری می‌تواند از هر زمان دیگری خطرناک‌تر باشد.

شیخ دیاباته: بدون تعارف او مهم‌ترین بازیکن زمین در مسابقه امشب است؛ مهاجم استانداردی که استقلال را بعد از ۱۱ سال در لیگ برتر صاحب آقای گل و بعد از غیبت در دو دربی لیگی، بالاخره حضور در برابر پرسپولیس را تجربه خواهد کرد. شیخ یک مهاجم بی‌رحم، فرصت‌طلب و مسلط است که اگر موقعیت پیدا کند، برای هر تیمی خطرناک خواهد بود. در تاریخ دربی تا به حال هیچ‌کدام از بازیکنان خارجی استقلال برای این تیم گل نزده‌اند؛ طلسمی که شاید امشب به دست شیخ شکسته شود.

   مربیان چه گفتند؟

نشست خبری پیش از دربی حذفی اما ظهر دیروز برگزار شد. یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس گفت: «بهترین مدافعان لیگ برای ما هستند. اگر غیر از این بود در این چند سال قهرمان نمی‌شدیم، چون لازمه قهرمانی کم گل خوردن است. استقلال هم فقط دیاباته نیست، بلکه قائدی و مطهری هم خطرناک هستند. باید تک‌تک بازیکنان ما تمرکز خوبی داشته باشند.» در استقلال هم مثل دو ماه گذشته فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی از حضور در نشست خبری سر باز زد تا دستیار او مجید نامجومطلق پاسخگوی رسانه‌ها باشد. او گفت: «استقلال شرایط خوبی دارد و با وجود اینکه دو، سه مصدوم داریم ولی چند جوان در تیم هستند که می‌توانند نبود این بازیکنان را پوشش بدهند. خبر خوب برای ما و هواداران برگشت علی کریمی است. در پایان فصل خستگی در ساق‌های بازیکنان مشهود است، امیدوارم بازی در ۹۰ دقیقه تمام شود اما آمادگی ضربات پنالتی را هم داریم.»