پنالتی؛ افسوس جاویدان!

* پرسپولیس و استقلال قبلا سه نوبت دیگر هم در جام‌حذفی به مصاف هم رفته بودند که از این بین، یک‌بار کار به ضربات پنالتی کشیده بود. آن مسابقه روز ۱۹ اسفند ۶۷ برگزار شد و دو تیم در اوقات معمول و اضافی به تساوی بدون‌گل رسیدند، اما برخلاف امروز پرسپولیس در ضربات پنالتی پیروز شد. در این بازی که از مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی برگزار می‌شد، چهار بازیکن پرسپولیس به نام‌های رحیم یوسفی، مجتبی محرمی، محسن عاشوری و مرتضی کرمانی‌مقدم ضرباتشان را گل کردند، اما در آن‌سوی میدان تنها پنالتی‌های جعفر مختاری‌فر و رضا حسن‌زاده از خط رد شد. وحید قلیچ سنگربان وقت پرسپولیس ضربات پنالتی امیر قلعه‌نویی و محمدرضا شکورزاده را مهار کرد تا سرخپوشان به نیمه‌نهایی برسند.

* از ضربات پنالتی آخر بازی که بگذریم، تا به‌حال در دربی تهران ۲۲بار در خلال مسابقه اعلام پنالتی شده که از این بین هفت ضربه از دست رفته است. اولین پنالتی خراب‌کن تاریخ دربی مجید نامجومطلق، مربی فعلی استقلال بود که شهریور ۶۷ در جریان تساوی یک بر یک دو تیم در جام باشگاه‌های تهران یک ضربه پنالتی را برای استقلال از دست داد. از قضا این توپ را هم وحید قلیچ مهار کرد. چهار پنالتی‌زن ناکام بعدی از پرسپولیس بودند. مهرزاد معدنچی، مهدی شیری، محمد نوری و مهدی طارمی نفراتی بودند که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در دربی پنالتی خراب کردند. از این بین مهدی طارمی در بازی معروف

۴ بر ۲ درحالی توپ را تقدیم مهدی رحمتی کرد که با گل کردن آن پنالتی، می‌توانست به رکورد عجیب هت‌تریک در یک نیمه دربی دست پیدا کند. پس از این یک دهه نفرینی، نوبت دو استقلالی شد که در دو شکست پیاپی آبی‌ها، دو پنالتی حساس را از دست بدهند. فرشید اسماعیلی با آن ضربه چیپ ویرانگر در دربی نوروز ۹۸ مسیر قهرمانی پرسپولیس را هموار کرد و علی کریمی هم در دربی رفت لیگ نوزدهم پنالتی‌اش را مقابل علیرضا بیرانوند از دست داد.

* غیر از عملکرد ضعیف پنالتی‌زن‌های پرسپولیس و مخصوصا اوساگونا، باخت به استقلال باعث شد خیلی‌ها یاد علیرضا بیرانوند بیفتند؛ دروازه‌بانی که البته در لیگ نوزدهم بدترین فصلش را پشت‌سر گذاشت، اما شاید با هنرش در مهار ضربات پنالتی می‌توانست پرسپولیس را به فینال ببرد. بوژیدار رادوشوویچ تنها روی ضربه میلیچ واکنش خوبی داشت که آن‌هم با بدشانسی گلر کروات تبدیل به گل شد.