قیام یک‌تنه فوتبال علیه کرونا!

* شادی وسیع مردم تبریز بعد از قهرمانی تراکتور در جام‌حذفی، جریان حس زندگی بود. این احساس را در ایران، هنگام شادی هواداران پرسپولیس بعد از چهارمین قهرمانی پیاپی لیگی هم دیدیم و نیز وقتی اراکی‌ها اولین صعودشان به لیگ برتر را به آن شکل چشمگیر جشن گرفتند. فقط هم ما نبودیم؛ در انگلستان لیورپولی‌ها با وجود همه ممنوعیت‌ها جشنی جانانه به پاس قهرمانی طلسم‌شکن در لیگ برتر گرفتند، در آلمان بایرنی‌ها بابت فتح لیگ قهرمانان اروپا به خیابان‌ها ریختند و در ایتالیا، طرفداران ناپولی یک جشن گسترده بابت قهرمانی در جام‌حذفی به پا کردند. از همه جالب‌تر اما حکایت مردم مارسی بود؛ کسانی که بعد از شکست پاری‌سن‌ژرمن در فینال لیگ قهرمانان برابر بایرن، به خیابان ریختند و پایکوبی کردند چون این شکست، همچنان مارسی را تنها فرانسوی فاتح لیگ قهرمانان نگه داشت!

* اشتباه نکنید لطفا؛ این مطلب در دفاع از نقض پروتکل‌های بهداشتی نیست. طبیعتا رفتارهای پرریسک در هیچ شرایطی و به هیچ بهانه‌ای توجیه نمی‌شود. این سیاهه صرفا در ستایش «فوتبال» است؛ یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های دست بشر که حتی در جهان کرونازده بی‌کنسرت و سینما هم کارش را می‌کند و لذتش را می‌آفریند. جماعت درگیر فوتبال فقط محدود به همین قاب‌های جشن خیابانی نیستند. میلیون‌ها تن دیگر که هرگز در هیچ تصویری جا نمی‌شوند، در سراسر جهان این دوران پرالتهاب و خسته‌کننده را به کمک جادوی فوتبال پشت‌سر گذاشتند.

* اینجا در مستطیل سبز زندگی ادامه دارد. لیگ‌های اروپایی فصلی پرحادثه را پشت سر گذاشتند و حالا بی‌وقفه فصل جدید را آغاز خواهند کرد. از همین جمعه لالیگا شروع می‌شود، شنبه آینده فصل جدید لیگ برتر انگلستان استارت می‌خورد و یک هفته بعد از آن نوبت بوندس‌لیگای آلمان است. اگرچه تماشاگران قادر به حضور در ورزشگاه نیستند، اما تکنولوژی تصویر مسابقات را تا دورترین نقاط جهان می‌برد. اسپانسرها هم کم و بیش هستند. اقتصاد فوتبال، تقریبا خودش را با شرایط کرونایی تطبیق داده است. بسیاری از بازیکنان در لیگ‌های مختلف بخشی از دستمزدشان را بخشیده‌اند و نقل‌وانتقالات هم بدون هیاهوی همیشگی در جریان است. مهم اما این است که چراغ فوتبال، در این تاریکی همه‌گیر هم روشن مانده است.

* و به‌عنوان آخرین معجزه فوتبال، فقط باید یادآوری کنیم طی تمام ماه‌های گذشته تنها جست‌وجوی یک کلیدواژه توانست از حجم جست‌وجوی ویروس کرونا پیشی بگیرد و آن هم نام لیونل مسی بود. اعلام خبر جدایی احتمالی ستاره آرژانتینی از بارسا باعث شد نام او در جست‌وجوهای اینترنتی از کووید-۱۹ سبقت بگیرد؛ چیزی شبیه جلو افتادن زندگی از مرگ!