زیاد طول نکشید؟

 لژیونر شدن، رویای بزرگ علیرضا بود و بسیاری بر این باورند که افت ملموس این دروازه‌بان در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم از آنجا ناشی می‌شد که دلش در ایران نبود. به هر جهت او رفت؛ طوری هم رفت که باشگاه پرسپولیس نتوانست از خدماتش در هفته‌های پایانی لیگ و جام حذفی و همینطور لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند. با این وجود او پنج هفته است که در بلژیک روی نیمکت نشسته؛ اتفاقی که هیچ‌کدام از ما منتظرش نبودیم. بیرو آن اوایل دوری‌اش از ترکیب اصلی را به ناآمادگی بدنی و لزوم تطبیق یافتن با شرایط بلژیک ربط می‌داد، اما حالا به نظر می‌رسد بیرون ماندن او زیادی طول کشیده است. 

* آنتورپ یکشنبه‌شب در هفته پنجم لیگ بلژیک به مصاف سنت ترویدن رفت و با نتیجه سه بر دو به پیروزی رسید. این برد باعث شد آنها با هفت امتیاز روی پله هشتم قرار بگیرند. در این مسابقه هم مطابق معمول ژان بوتز درون دروازه آنتورپ قرار گرفت و البته دو گل خورد. سنگربان مجارستانی در طول فصل مجموعا هفت گل دریافت کرده که آمار خوبی نیست؛ اما هنوز کادرفنی آنتورپ متقاعد نشده تغییری در این پست ایجاد کند. او همزمان با بیرانوند به آنتورپ پیوست و از همان ابتدا مدعی شد برای پوشیدن پیراهن شماره یک به این تیم رفته است. صد البته ما به توانایی‌های بیرو ایمان داریم، اما به هر حال ممکن است فاکتورهایی مثل تجربه گلر مجار در بازی‌های اروپایی و تسلط او بر زبان، کار را برای علیرضا سخت کند.

* بیرانوند در ایران نسبت به نیمکت‌نشینی بسیار کم‌طاقت بود. او یک دوره در نفت تهران نیمکت‌نشین شیخ‌ویسی شد و این مساله را تاب نیاورد. درگیری بیرو با علیرضا منصوریان، سرمربی وقت نفت بسیار مشهور است؛ جایی که او حتی یک پیامک عجیب برای منصوریان ارسال کرد و سرمربی نفت هم دست به انتشار متن آن زد. بیرانوند فصل گذشته نیز بعد از نیمکت‌نشین شدن توسط گابریل کالدرون، واکنش‌های عجیبی به این موضوع نشان داد. او بعد از خمیازه کشیدن روی نیمکت ذخیره‌ها در بازی با پارس جنوبی، یک بار هم اواسط تمرین قهر کرد و با مراجعه به باشگاه خواهان دریافت رضایت‌نامه‌اش شد. با این حال حتما بیرانوند باید در اروپا بیش از این حرف‌ها مدارا داشته باشد. او تصمیم بزرگی گرفته و باید منتظر بهبود اوضاع بماند. دیگر راه برگشتی نیست.

* به‌طور کلی بزرگ‌ترین ریسک در مورد جابه‌جا شدن دروازه‌بان‌ها این است که در پست گلری یا فیکس هستی یا ذخیره؛ یعنی مثل پست‌های دیگر نیست که بازیکنان خوب امکان حضور در پست‌های مشابه را داشته باشند. شما از یک دفاع چپ باکیفیت می‌توانی در پست‌هافبک چپ یا مدافع میانی هم استفاده کنید، اما دروازه‌بان یا باید در پست خودش بازی کند یا بیرون بنشیند. بیرو گلر شماره یک تیم ملی ما به شمار می‌رود و طبیعی است که همه‌مان نگران شرایط و آمادگی او باشیم.

* خود بیرو البته معتقد است هنوز شرایط به مرز بحران نرسیده و جای نگرانی نیست. او اخیرا گفته است: «برای بازی کردن عجله ندارم.» هرچند بعید است این حرف را از ته دل زده باشد. کدام بازیکن نیمکت‌نشینی را دوست دارد؟