فراتر از فقر

* درحال‌حاضر اخبار ضدونقیضی در مورد چگونگی صعود پرسپولیس به مرحله یک‌هشتم نهایی منتشر می‌شود، اما به نظر می‌رسد تنها راه صعود قرمزها، پیروزی بر الشارجه باشد. با توجه به تساوی ۲ - ۲ با الشارجه در بازی رفت، برخی عقیده دارند اگر پرسپولیس در مسابقه برگشت به تساوی صفر - صفر یا یک - یک هم دست پیدا کند، به‌خاطر گل زده بیشتر در خانه حریف راهی مرحله بعد خواهد شد. نکته مهم اما اینجاست که کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر برگزاری متمرکز مسابقات در قطر، قانون گل زده در خانه حریف را حذف کرده است. بنابراین دو گل پرسپولیس در امارات هم هیچ ارزش مضاعفی ندارد و اگر قرار به صعود سرخپوشان باشد، آنها باید شارجه را شکست بدهند. این، کار بسیار سختی است؛ چه اینکه تیم اماراتی بعد از کرونا اوج گرفته و در دو بازی اخیر ۱۰ بار دروازه الدحیل و التعاون را باز کرده است.

* دوشنبه‌شب همچنین سپاهان اصفهان هم در گروه چهار با نتیجه مساوی صفر - صفر برابر العین امارات متوقف شد و اندک بختش برای صعود را از دست داد. سپاهان مدل محرم نویدکیا در سه بازی پیاپی موفق به گلزنی نشده و این درحالی است که العین با 13 گل خورده در قعر جدول این گروه قرار گرفته است. تیم اماراتی در اولین بازی این گروه که پیش از کرونا برگزار شد با چهار گل به همین سپاهان باخت، اما حالا در مسابقه برگشت که برای آنها جنبه کاملا تشریفاتی هم داشت توانست دروازه تیمش را بسته نگه دارد. این مساله نشان از افت فاحش تیم ایرانی دارد.

* آنچه بعد از کرونا در نمایش تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان به چشم می‌آید، فقر شدید گلزنی است. باورکردنی نیست که چهار تیم ایرانی تا امروز 10 بازی در لیگ قهرمانان برگزار کرده‌اند و همه روی هم فقط سه گل زده‌اند؛ دو گل پرسپولیس زده که یکی پنالتی بوده و هیچ‌کدام را هم مهاجمان نزده‌اند و دیگری را استقلال به‌ثمر رسانده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد قیمت بالای ارز، به شدت لیگ ایران را از حضور بازیکنان اثرگذار ایرانی و خارجی خالی کرده است. ما با این شرایط توان رقابت در میادین بین‌المللی را نخواهیم داشت.