ماجراجویی مهیج در آسیا

استقلال- پاختاکور؛ امشب ۲۱:۱۵

قاعدتا امشب استقلال باید به مصاف الهلال عربستان می‌رفت، اما بحران شیوع کرونا مدافع عنوان قهرمانی این مسابقات را از پا در آورد. بازیکنان سالم الهلال از حد نصاب لازم کمتر شدند؛ تا جایی که این تیم در بازی آخر مرحله گروهی قصد داشت با سه دروازه‌بان در زمین حاضر شود! نهایتا کنفدراسیون فوتبال آسیا الهلال را کنار گذاشت تا پاختاکور و الشباب امارات از گروه دوم صعود کنند. به این ترتیب استقلال به عنوان تیم دوم گروه اول باید به مصاف صدرنشین گروه دوم یعنی پاختاکور ازبکستان برود. پاختاکور تیم منسجمی است که بازیکنانش مثل همه تیم‌های آسیای میانه، از فاکتور قدرت فیزیکی بهره می‌برند. این تیم اگرچه قدرت فنی الهلال را ندارد، اما روی ضربات کاشته و کرنر بسیار زهردار است؛ یعنی جایی که به نوعی نقطه‌ضعف استقلال به شمار می‌آید.

با این حال دلایل زیادی وجود دارد که نسبت به نتیجه‌گیری نماینده کشورمان خوشبین باشیم. استقلال دو بازی کمتر از پاختاکور انجام داده و در تورنمنت فشرده جاری، این یک امتیاز بسیار بزرگ محسوب می‌شود. همچنین آبی‌ها در نمایش سزاوارانه‌ای که برابر الاهلی ارائه دادند، برای اولین بار در مرحله گروهی موفق به ثبت کلین‌شیت شدند که این، یک فاکتور روحیه‌بخش برای ساختار دفاعی تیم نامجومطلق است. از سوی دیگر مثلث مخوف خط حمله استقلال هم کماکان امتیاز بزرگ این تیم محسوب می‌شود. نامجو در بازی با الاهلی با جسارت و درایت از حضور همزمان شیخ دیاباته، مهدی قائدی و ارسلان مطهری استفاده کرد و نتیجه‌اش را هم گرفت؛ اما شاید امشب او با احتیاط بیشتری کار کند و ارسلان را به نیمکت برگرداند. فراموش نکنیم در بازی با الاهلی پای شیخ دیاباته هم به گلزنی باز شد تا او نیز از زیر فشار انتقادات خارج شود. در مجموع همه چیز آماده است تا استقلال خودش را به مرحله یک‌چهارم برساند.

پرسپولیس و یک شب رویایی

پرسپولیس اما فردا و از ساعت ۱۷:۱۰ باید بازی مرحله یک‌هشتم نهایی را برابر السد قطر برگزار کند. سرخپوشان پنجشنبه‌شب در یک مسابقه رویایی توانستند با چهار گل الشارجه را شکست بدهند. این بازی به خاطر نتایج عجیبی که تیم اماراتی پیش از این گرفته بود، بسیار هراس‌انگیز به نظر می‌رسید. شارجه در دو بازی ۱۰ گل به الدحیل و التعاون زده بود و خیلی از پرسپولیسی‌ها نگران خط آتش چند میلیون دلاری این تیم بودند. با این حال گل زودهنگام شجاع خلیل‌زاده ورق بازی را برگرداند و شیرازه حریف اماراتی را فرو پاشید. پس از آن پرسپولیس چند فرصت خوب گلزنی را از دست داد، اما تا پیش از پایان نیمه اول تعداد گل‌های زده‌اش را به عدد سه رساند. احسان پهلوان که انتقادات زیادی از او می‌شد، در این بازی دو پاس گل تماشایی داد و از فشار خارج شد؛ درست مثل عیسی آل‌کثیر که اولین گلش را با پیراهن پرسپولیس به ثمر رساند. حتی وحید امیری هم در این بازی گل زد تا او نیز از افت روحی اخیرش فاصله بگیرد. گل چهارم تیم هم در نیمه دوم با ضربه مهدی عبدی به ثمر رسید؛ بازیکنی که در این مسابقات مورد اعتماد یحیی گل‌محمدی قرار نمی‌گرفت. در شب عجیب گروه سوم، التعاون که هفت باخت پیاپی در لیگ عربستان و سه شکست متوالی در آسیا متحمل شده بود، با گل دقیقه نود موفق به شکست الدحیل شد. این گل، تیم پرستاره قطری را از راهیابی به مرحله بعد محروم کرد و پرسپولیس را به عنوان صدرنشین بالا برد. بنابراین سرخپوشان در مرحله بعدی باید به مصاف تیم دوم گروه چهارم یعنی السد بروند. در این گروه النصر عربستان صدرنشین شد.

دربی آسیایی در راه است؟

دیگر مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی در منطقه غرب، امروز بین الاهلی عربستان و الشباب امارات و فردا بین النصر و التعاون عربستان برگزار خواهد شد. در نهایت چهار تیم صعود کرده از این مرحله، روز دوشنبه پس از قرعه‌کشی صورت‌گرفته توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، رقبای خود را در مرحله یک‌چهارم نهایی خواهند شناخت. سخت امیدواریم هر دو نماینده ایران از این مرحله عبور کنند؛ در این صورت احتمال برخورد آنها در یک‌چهارم نهایی و رقم خوردن اولین دربی آسیایی فوتبال ایران وجود خواهد داشت.


درآمد 430 هزار دلاری سرخابی‌ها

به خاطر مشکلات اقتصادی حاد فوتبال ایران، بسیاری از هواداران در مورد پاداش‌های آسیایی نمایندگان کشورمان حساسیت ویژه پیدا کرده‌اند. بر این اساس سرخابی‌ها مرحله گروهی را مجموعا با پاداش 430 هزار دلاری به پایان بردند. سهم پرسپولیس تا اینجا 260 هزار و سهم استقلال 170 هزار دلار بوده است. از این به بعد هم پاداش 50 هزار دلاری پیروزی در هر بازی پابرجاست و غیر از آن، صعود به یک‌چهارم نهایی 150 هزار دلار، نیمه‌نهایی 250 هزار دلار، نایب‌قهرمانی دو میلیون دلار و قهرمانی چهار میلیون دلار پاداش خواهد داشت. سپاهان هم با 110 هزار دلار به کارش در مرحله گروهی پایان داد، اما تنها پاداش 10 هزار دلاری شهرخودرو به خاطر حذف الهلال از مسابقات از بین رفت.