ستاره‌ها چطور پول در می‌آورند؟

*حق تصویر: این یکی از همان سرفصل‌هایی است که در اروپا برای بازیکنان پول می‌سازد، اما در ایران یا شناخته‌شده نیست یا بستری برای استفاده از آن وجود ندارد. حق تصویر یک رکن بسیار مهم در عقد قرارداد بین ستاره‌ها و باشگاه‌های بزرگ است و بسیار پیش آمده که یک توافق به‌خاطر اختلاف بر سر جزئیات این بند به هم خورده است. تعریف ساده حق تصویر این است که بازیکنان در ازای استفاده از چهره خود در فعالیت‌های تبلیغاتی باشگاه، مبلغ جداگانه‌ای دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال گران‌ترین انتقال ثبت‌شده در تاریخ فوتبال جهان مربوط به حضور ۲۲۲ میلیون یورویی نیمار در پاری‌سن‌ژرمن است، اما ستاره برزیلی در زمان عقد قرارداد حق تصویرش را به باشگاه جدید واگذار نکرد. این یعنی پاریسی‌ها در ازای هر بار استفاده از چهره نیمار در فعالیت‌های تجاری باشگاه باید مبلغی به او بپردازند. سر حق تصویر مسی و رونالدو هم همیشه داستان وجود داشته است. در ایران گاهی بازیکنان در مقابل درخواست‌های باشگاه برای حضور در پروژه‌های تبلیغاتی مقاومت کرده‌اند، اما تلاش‌شان به جایی نرسیده است. به‌عنوان مثال خودداری مهدی طارمی از حضور در یک پروژه اسپانسری باشگاه در لیگ شانزدهم، حتی منجر به اخراج موقت او از اردوی پرسپولیس پیش از بازی با نفت آبادان شد.

*آگهی‌های تبلیغاتی: ساده‌ترین و مرسوم‌ترین درآمد جانبی ستارگان ورزش از همین محل است. اخیرا نیمار قراردادی ۲۵ میلیون دلاری برای تبلیغ برند پوشاک «پوما» بست که گران‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال از این دست به‌شمار می‌رفت. لیونل مسی سالانه ۲۰ میلیون یورو از آدیداس می‌گیرد و البته پپسی هم طرف قرارداد دیگر او است. حتی در ایران هم از این دست تبلیغات فراوان داریم. مثلا علیرضا جهانبخش در حالی برای شامپو کلییر تبلیغ می‌کند که گفته می‌شود ارزش قرارداد او با این کمپانی ۲۰۰ هزار یورو است.

*فضای مجازی: این عایدی دنیای جدید برای فوتبالیست‌هاست؛ منبع درآمدی که مثلا در دوره دیگو مارادونا وجود نداشت. امروز اما ستاره‌ای مثل کریستیانو رونالدو در طول یک سال چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار از محل تبلیغات اینستاگرامی‌اش درآمد دارد. گویا برخی شرکت‌ها برای تبلیغ شدن در صفحه رونالدو حاضرند تا یک میلیون دلار هزینه کنند. صحفه اینستاگرام کریستیانو رونالدو در حال حاضر ۲۳۸ میلیون دنبال‌کننده دارد.

*سرمایه‌گذاری‌های تجاری: طبیعتا ستاره‌های سرشناس بخشی از ثروتشان را صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تجاری می‌کنند و شهرت آنها کمک می‌کند در هر کسب‌وکاری با اقبال عمومی مواجه شوند. نیمی از ستاره‌های سرشناس فوتبال ایران صاحب رستوران هستند. سوپراستارهای فرنگی اما کارهای بزرگتری مثل هتل‌داری هم انجام می‌دهند. گفته می‌شود قرار است پارک بزرگی به نام لیونل مسی با نمادهای متعدد از این بازیکن در کشور چین افتتاح شود.