داستان فینالیست سربلند

   آنچه بر پرسپولیس گذشت

مسابقات این فصل از لیگ قهرمانان آسیا پیش از غائله کرونا آغاز شد و همه تیم‌ها دو بازی نخست مرحله گروهی را پشت‌سر گذاشتند. پرسپولیس در این دو بازی یک شکست برابر الدحیل و یک تساوی مقابل الشارجه به دست آورد. پس از آن داستان کرونا پیش آمد و کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت ادامه مسابقات را به‌صورت متمرکز در قطر برگزار کند. پرسپولیس که در گروه سوم قرار گرفته بود، پیش از اعزام به قطر با شوک جدایی علی علیپور و مهدی ترابی مواجه شد؛ دو بازیکنی که در مجموع نیمی از گل‌های سرخپوشان را در لیگ نوزدهم به‌ثمر رسانده بودند. این شوک چنان بود که یحیی گل‌محمدی تهدید به استعفا کرد. همزمان باشگاه هفت بازیکن جدید جذب کرد. حامد لک، سعید آقایی، میلاد سرلک، احسان پهلوان، علی شجاعی، عیسی آل‌کثیر و آرمان رمضانی نفرات جدید پرسپولیس بودند که پیش از شروع دوباره لیگ قهرمانان به تیم اضافه شدند. غالب این نفرات هم از همان بازی اول در ترکیب اصلی قرار گرفتند و عملکردی فراتر از انتظار داشتند. پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت برابر التعاون دو پیروزی یک بر صفر به دست آورد، سپس با همین نتیجه به الدحیل باخت، اما در بازی پایانی مرحله گروهی با برتری خیره‌کننده چهار بر صفر شارجه را پشت‌سر گذاشت. آنها که به‌عنوان صدرنشین گروه صعود کرده بودند، در یک‌هشتم نهایی السد قطر را با گل به یادماندنی عیسی آل‌کثیر شکست دادند، در یک‌چهارم نهایی با دو گل بر پاختاکور ازبکستان غلبه کردند و نهایتا در نیمه‌نهایی بعد از تساوی یک بر یک برابر النصر عربستان، این تیم را در ضربات پنالتی پشت سر گذاشتند.

   ارزش‌های کار پرسپولیس

طبق برآوردهای انجام‌شده در مورد ارزش بازیکنان، پرسپولیس یکی از پنج تیم ارزان منطقه غرب آسیا بود. با این حال سرخپوشان در یک جدال فشرده، با صرف انرژی خارج از تصور بار دیگر پرچم فوتبال ایران را بالا بردند.  اولین بازی پرسپولیس در قطر روز ۲۵ شهریور برگزار شد و از آن زمان تا ۱۲ مهر یعنی تاریخ نیمه‌نهایی، شاگردان گل‌محمدی ظرف ۱۹ روز ۷ مسابقه سنگین برگزار کردند. این آمار باورکردنی نیست. مهم‌تر اینکه تقریبا نیمی از ترکیب اصلی پرسپولیس عوض شده بود. این تیم در طول تمام مسابقاتی که در قطر برگزار شد تنها دو گل دریافت کرد که هر دو از روی نقطه پنالتی بود. با این همه آنچه لذت پیروزی آخر را دوچندان کرد، محرومیت ناجوانمردانه عیسی آل‌کثیر بود. ساعاتی پیش از دیدار نیمه‌نهایی، آل‌کثیر درحالی به بهانه شادی گلش در دیدار با پاختاکور محروم شد که اتخاذ چنین تنبیهی با این فوریت، بسیار عجیب و مشکوک به نظر می‌رسید. با این حال بازیکن جانشین او در خط حمله یعنی مهدی عبدی دروازه النصر را باز کرد تا مقدمات پیروزی پرسپولیس در ضربات پنالتی فراهم شود.

   چهره‌های درخشان

در پرسپولیس خریدهای جدید بسیار خوب ظاهر شدند. حامد لک تمام هواداران فوتبال را غافلگیر کرد. او که پیش‌تر به‌عنوان یک دروازه‌بان پرحاشیه شناخته می‌شد، این بار در سکوت درخشید و نهایتا عملکرد استثنایی‌اش در قطر را با مهار ضربه پنالتی مایکون کامل کرد. مدافعان میانی پرسپولیس هم بسیار خوب عمل کردند. هم شجاع خلیل‌زاده باکیفیت بود و هم محمدحسین کنعانی‌زادگان. این دو نفر پنالتی‌های خوبی هم در بازی آخر زدند. در پست دفاع راست سیامک نعمتی به‌عنوان بازیکن غیرتخصصی بسیار خوب انجام وظیفه کرد و در پست دفاع چپ سعید آقایی سه پاس گل به هم‌بازیانش داد. استفاده چرخشی یحیی از سه هافبک دفاعی تیم یعنی کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و میلاد سرلک هم یکی از رازهای دوام آوردن پرسپولیس در میانه میدان بود. در فاز هجومی احسان پهلوان بعد از یکی، دو نمایش ضعیف به تدریج اوج گرفت، وحید امیری مثل همیشه دونده و پرتلاش ظاهر شد و البته عیسی آل‌کثیر هم نشان داد در فوتبال گاهی حتی ۳۱ سالگی برای خیره‌کردن چشم‌ها دیر نیست. بین بازیکنان، اما به‌طور مشخص باید به بشار رسن اشاره کرد که به‌عنوان هافبک بازیساز، بدون جانشین با همه وجودش تلاش کرد و عالی ظاهر شد. یحیی گل‌محمدی و کادرش هم با این موفقیت توانستند به‌طور کامل از زیر سایه برانکو و کالدرون بیرون بیایند و پرسپولیس را صاحب یک امضای فنی جدید کنند. حالا هواداران امیدوارند یحیی کار نیمه‌تمام برانکو را به پایان برساند.

   پاداشی که میلیونی شد

با توجه به حجم بالای بدهی‌های بین‌المللی و کوه مشکلات اقتصادی، از همان ابتدا پاداش ارزی پیشروی پرسپولیس در لیگ قهرمانان تبدیل به یکی از دغدغه‌های هواداران شد. آنها تا پیش از نیمه‌نهایی ۷۶۰ هزار دلار درآمد کسب کرده بودند که حالا ۱۰ هزار دلار هم بابت تساوی در این بازی به مبلغ موردنظر افزوده خواهد شد. پرسپولیس اگر النصر را در جریان بازی می‌برد، پاداش ۵۰ هزار دلاری پیروزی دریافت می‌کرد، اما حالا جایزه تساوی به این تیم اختصاص می‌یابد. پاداش بزرگ‌تر اما در فینال انتظار پرسپولیسی‌ها را می‌کشد؛ جایی که با قهرمانی ۴ میلیون و با نایب‌قهرمانی ۲ میلیون دلار به مبلغ ذخیره‌شده افزوده خواهد شد.

   جام‌جهانی باشگاه‌ها در گروی قهرمانی

پیش‌تر اخباری در مورد برگزاری مسابقات جام‌جهانی باشگاه‌ها با ۲۴ تیم و افزایش سهمیه قاره‌ها منتشر شده بود. بر همین اساس هم برخی تصور کردند صرف صعود پرسپولیس به فینال باعث تضمین حضور این تیم در جام‌جهانی باشگاه‌ها شده است. با این حال چنین نیست. در حقیقت همه‌گیری ویروس کرونا نظم بسیاری از مسابقات را به هم زده و هنوز تکلیف جام‌جهانی باشگاه‌ها هم روشن نیست. درحال‌حاضر این احتمال وجود دارد که جام‌جهانی باشگاه‌ها ژانویه ۲۰۲۱ به همان شکل سابق با حضور هفت تیم در قطر برگزار شود که در این صورت پرسپولیس فقط با قهرمانی در آسیا قادر به حضور در این مسابقات خواهد بود.

   داستان شکایت النصری‌ها

گویا جفای بزرگ پیش از بازی و محروم کردن عیسی آل‌کثیر از سوی النصر و کنفدراسیون فوتبال آسیا کافی نبوده، چراکه حالا نماینده عربستان شکایتی دیگر علیه پرسپولیس مطرح کرده و مجددا امیدوار است با استفاده از نفوذ سعودی‌ها در تشکیلات مدیریتی فوتبال آسیا، سهمیه حضور در فینال را بیرون از زمین به دست بیاورد. النصری‌ها شکایت‌شان را با این محوریت مطرح کرده‌اند که استفاده پرسپولیس از بازیکنان جدیدش غیرقانونی بوده است. طی چند روز گذشته زمزمه‌هایی در ایران شکل گرفت مبنی بر اینکه چون پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس به خاطر شکایت برانکو بسته بوده، این باشگاه نمی‌توانسته از بازیکنان جدیدش استفاده کند. با این حال هم فدراسیون فوتبال و هم وکیل برانکو ایوانکوویچ تایید کرده‌اند که تمامی نفرات جذب‌شده، قبل از ۲۲ شهریور یعنی بسته شدن پنجره جذب شده‌اند. به این ترتیب بسیار بعید به‌نظر می‌رسد شکایت النصری‌ها به جایی برسد.