پایان التهاب برای سرخ‌ها

النصر بعد از شکست برابر پرسپولیس در دیدار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، نسبت به استفاده این تیم از بازیکنان جدیدش شکایت کرد. آنها عقیده داشتند پرسپولیس به خاطر عدم پرداخت مطالبات برانکو از جذب بازیکن در پنجره تابستانی محروم بوده، هرچند سرخپوشان پیش از آغاز محرومیت (۲۲ شهریور) تمامی نفرات جدید را استخدام کرده بود. در نهایت تقدیم شکایت النصر به کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث دلهره هواداران ایرانی شد؛ مخصوصا که رسانه‌های عربستانی مانور بسیار گسترده‌ای روی پیروزی النصر می‌دادند. از سوی دیگر نفوذ پایین مسوولان فوتبال ایران در نهادهای تصمیم‌گیر بین‌المللی، نگرانی‌ها را مضاعف می‌کرد. با این همه صبح دیروز رای منتشر و پرسپولیس از اتهام تخلف تبرئه شد.

* چرا رد شد؟ نکته جالب در مورد رد شکایت النصر این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا اصلا وارد بحث محتوایی در این زمینه نشده و از همان ابتدا، شکایت را به خاطر اشکال فرمی و شکلی آن نپذیرفته است. در بیانیه کنفدراسیون به ماده ۵۹ آیین‌نامه انضباطی استناد شده است که نشان می‌دهد زمان طرح شکایت النصر در بازه مورد تاکید قانون‌گذار نبوده است. این باشگاه اگر نسبت به استفاده پرسپولیس از بازیکنان غیرقانونی اعتراض داشت، باید نهایتا تا دو ساعت بعد از بازی موضوع را به‌طور شفاهی به ناظر مسابقه اطلاع می‌داد و حداکثر تا دو روز بعد از مسابقه هم شکایت کتبی را به کنفدراسیون می‌رساند. گویا این ترتیب رعایت نشده و پرسپولیس هم در دفاعیه خود به همین نکته اشاره کرده بود. در عین حال بسیاری از ناظران عقیده دارند حتی در صورت بررسی محتوایی شکایت هم دست النصر به جایی بند نبود.

* گام بعدی النصر چیست؟ باشگاه عربستانی بلافاصله بعد از اعلام حکم، دست به کار شد و مقدمات شکایت به دادگاه عالی ورزش (CAS) را فراهم کرد. این معمولا آخرین تیر ترکش بازنده‌ها در احکام انضباطی فیفا و کنفدراسیون‌ها به شمار می‌آید. النصری‌ها که برای شکست دادن پرسپولیس دو وکیل خارجی گرفته بودند، با اقدام به فرجام‌خواهی در دادگاه عالی ورزش، دست‌کم زخم باخت در این پرونده را تسکین می‌دهند. همه اینها در حالی است که CAS به ندرت احکام صادرشده از سوی فیفا و زیرمجموعه‌هایش را نقض می‌کند. به علاوه فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها در این مرجع بین‌المللی بسیار زمان‌بر است. پس عجالتا پرسپولیس هیچ مشکلی برای حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا در آذرماه نخواهد داشت. 

* تمسخر النصر در عربستان؛ صدور حکم کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا، با واکنش‌های جالبی هم در عربستان همراه شد. بسیاری از خبرنگاران مستقل این کشور، تبرئه پرسپولیس را بحق دانستند و هواداران تیم‌های رقیب النصر، مخصوصا الهلالی‌ها به‌طور مفصل اقدام به شادی و نیز تمسخر این باشگاه کردند. به این منظور فورا انبوهی از کاریکاتورهای طعنه‌آمیز هم طراحی شد که یکی از آنها را می‌بیند. به هر حال هیچ کجای دنیا مسابقات باشگاهی به چشم دیدارهای «ملی» نگاه نمی‌شود و رقبا از شکست بین‌المللی تیم حریف خشنود می‌شوند.