کامل‌ترین استقلال؟

این قاعده از مامه تیام و آیاندا پاتوسی تا آندرا استراماچونی را در بر می‌گرفت و به همین دلیل بیم آن وجود داشت که شیخ دیاباته هم به همین جمع بپیوندد. آقای گل فصل گذشته استقلال که در همه تیم‌های قبلی‌اش هم آمار درخشانی به جا گذاشته بود، طی ماه‌های گذشته چند بار تا آستانه فسخ قرارداد با آبی‌ها پیش رفت. مخصوصا در زمان از سرگیری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا او در مورد مطالباتش به باشگاه نامه نوشت و اولتیماتوم داد که این پول هر چه سریع‌تر باید پرداخت شود. در این شرایط تداوم حضور شیخ برای لیگ بیستم کمی دشوار به‌نظر می‌رسید؛ بنابراین با وجود همه وعده‌های مدیران باشگاه، هواداران استقلال منتظر دیدن دیاباته در تهران نشستند تا از این موضوع مطمئن شوند. این اتفاق سرانجام دوشنبه‌شب رخ داد و مهم‌ترین عنصر خط حمله استقلال به ایران برگشت. حالا او در کنار مهدی قائدی و ارسلان مطهری همچنان مثلث زهردار جلوی زمین را حفظ خواهد کرد؛ آنچه خبری خوشایند برای آبی‌ها محسوب می‌شود.

به جرات می‌توان گفت استقلال امسال موفق‌ترین پیش‌فصلش را در زمینه حفظ و تقویت تیم پشت‌سر گذاشت و به کابوس فروپاشی هر ساله اسکلتش پایان داد. تا لحظه تنظیم این مطلب فقط تکلیف علی کریمی روشن نیست و اگر او هم در تیم بماند، تنها جدا شده سرشناس استقلال روزبه چشمی خواهد بود؛ بازیکنی که بعید است کوچش به قطر کسی را ناراحت کرده باشد. بقیه جدا شده‌ها مثل علی دشتی و محمد بلبلی به‌طور کلی شانس چندانی برای حضور در ترکیب نداشتند. در عوض استقلال با جذب نفرات جدید، خطوط دروازه، دفاع و میانی‌شان را تقویت کرده است. این تیم که فصل گذشته از ضعف دروازه‌بانی لطمه زیادی دید، برای لیگ بیستم رشید مظاهری را جذب کرد؛ دروازه‌بان ملی‌پوشی که پروسه جدایی‌اش از تراکتور اول به یک جدال حقوقی و بعد به یک دعوای بزرگ رسانه‌ای بین دو باشگاه تبدیل شد. در قلب خط دفاعی استقلالی‌ها محمدحسین مرادمند را که در این سال‌ها جزو بازیکنان مطمئن لیگ بود جذب کرده‌اند. در سمت راست خط دفاعی احمد موسوی جذب شده و در سمت چپ علاوه بر حفظ میلیچ، محمد نادری و متین کریم‎‌زاده هم استقلالی شده‌اند. یک خط جلوتر بابک مرادی به‌عنوان وینگر چپ به دارایی تیم اضافه شده و در میانه میدان هم مهدی مهدی‌پور به لیست استقلال راه پیدا کرده است. هر کدام از این بازیکنان در لیگ برتر برای خودشان اسم و رسمی داشتند و از همه مهم‌تر اینکه به‌نظر می‌رسد استقلال به‌طور هدفمند آنها را جذب کرده است.

حالا محمود فکری که خیلی هم زود تمرینات تیمش را استارت زد، فرصت دارد با تیمی کامل فصل را شروع کند و به دوران ناکامی استقلال پایان بدهد. فکری روی نیمکت هم به اندازه داخل زمین نیرو جمع کرده؛ از آرش برهانی، پرویز مظلومی، صمد مرفاوی و حنیف عمران‌زاده تا تئوریسینی به نام امیدعلی دفتری. با این شرایط استقلال انتظار شروع لیگ بیستم را می‌کشد.