فصل اعاده حیثیت

* محمود فکری: نوع جدایی محمود  فکری از نساجی به یک جنجال درست و حسابی تبدیل شد. مدیران نساجی در یکی از بیانیه‌های پرتعدادی که علیه فکری صادر کردند، او را مربی تیم‌های دسته پایین دانستند که به لطف اعتماد این باشگاه توانست برای خودش در لیگ برتر موقعیتی دست و پا کند. حالا فکری باید نشان بدهد که نه‌تنها توانایی استمرار در لیگ برتر را دارد، بلکه حتی از پس هدایت تیم بزرگی مثل استقلال هم برمی‌آید. 

* علی دشتی: در پارس جنوبی ستاره بود و برای سایپا هم بد بازی نکرد، اما حضور در استقلال هرگز به سود او تمام نشد. دشتی در این تیم اصلا دیده نشد و مثل یک مهره مازاد با او برخورد کردند. وضعیت چنان بود که این وینگر تکنیکی درست وسط مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از قطر به تهران برگشت و در توجیه رفتارش گفت: «در استقلال هیچ‌کس از جدایی من ناراحت نشد. این موضوع اصلا برای کسی اهمیت ندارد.» حالا دشتی به ذوب‌آهن پیوسته و باید ثابت کند در استقلال با او نامهربانی کرده‌اند. 

* میلاد زکی‌پور: چهار فصل در استقلال بازی کرد و هرگز به اندازه کافی جدی گرفته نشد. او حالا قربانی ترافیک سمت چپ تیم شده و از سوی کادر فنی در اختیار باشگاه قرار گرفته است. زکی‌پور در گل‌گهر باید نشان بدهد از چپ‌های موجود استقلال چیزی کم نداشته است. 

* محسن ربیع‌خواه: اوایل که در پرسپولیس برانکو بازی می‌کرد، میلیون‌ها منتقد داشت و همه پیراهن تیم را برایش گشاد می‌دانستند، اما رفته‌رفته در پست‌های مختلف به آچار فرانسه تیم تبدیل شد و با فوتبال ساده و رفتار بی‌حاشیه‌اش محبوب هواداران شد. با این وجود در پایان لیگ نوزدهم چوب‌خط او در جمع سرخپوشان پر شد و یحیی گل‌محمدی این بازیکن را نخواست. شکل جدایی ربیع‌خواه که نوعی بی‌مهری در آن به چشم می‌خورد و نیز برخی شایعات در این زمینه باعث ناراحتی هواداران شد. ربیع‌خواه هم در تیم جدیدش ماموریت دارد برای اعاده اعتبار فنی‌اش بجنگد. 

* رشید مظاهری: با درگیری، جنجال و شکایت‌کشی از تراکتور جدا شد. استقلال با کلی مشقت، مظاهری را برای ترمیم نقطه ضعف بزرگش در دروازه جذب کرد و حالا باید دید رشید می‌تواند این اشکال را برطرف کند یا نه. او ماموریت دارد ثابت کند ارزش این همه جنجال را داشته است. 

* محسن مسلمان: تا دو سال پیش مهندس فوتبال ایران و بهترین پاسور لیگ برتر بود، اما بعد از جدایی از پرسپولیس تقریبا محو شد. در شرایطی که پرسپولیسی‌ها ناز بشار رسن را می‌کشیدند تا در این تیم بماند، هیچ‌کس هیچ رغبتی برای جذب مسلمان نشان نداد. او توانایی اعاده حیثیت را دارد، البته مشروط به اینکه نیت لازم برای این کار را داشته باشد و در زمین انرژی بگذارد. مسلمان روز پنج‌شنبه به سایپا پیوست. 

* محمد نادری: پرسروصداترین انتقال پیش‌فصل بود. می‌گویند او برای ادامه حضور در پرسپولیس شرط گذاشته بود سعید آقایی جذب نشود؛ آنچه از سوی سرخ‌ها اجابت نشد. نادری حالا در استقلال است و باید نشان بدهد با همه مصائب مربوط به رضایتنامه‌اش، خرید کارآمدی برای این باشگاه بوده است. 

* مرتضی تبریزی: او و محمد انصاری بعد از پارگی رباط صلیبی با بی‌مهری پرسپولیس و استقلال مواجه شده‌اند. تا لحظه تنظیم این مطلب تکلیف این دو بازیکن روشن نشده و ظاهرا قرار هم نیست که در لیست تیم‌های‌شان باشند. انصاری ستاره پرسپولیس بود و اگر برود، فقط به‌دلیل مصدومیت جدا شده، اما مرتضی تبریزی با وجود همه جار و جنجال‌های ناشی از انتقالش اصلا عملکرد خوبی در استقلال نداشت. تیم بعدی او شاید محلی برای جبران مافات باشد.