جوانگرایی در بزنگاه حیاتی؟

 این نکته را گفتیم که یادآوری کنیم کاملا در جریان سلیقه‌ای بودن فهرست تیم‌ملی هستیم و برای فسلفه دراگان اسکوچیچ هم احترام قائلیم. مخصوصا چون بازی فردا با بوسنی جنبه دوستانه دارد، می‌توانیم فرض کنیم غیبت برخی بازیکنان صرفا به‌خاطر آزمودن دیگر نفرات و تاکتیک‌های متفاوت است. با این حال اما دست‌کم دو ابهام جدی در مورد تیم‌ملی وجود دارد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارشان عبور کرد.

  الان بهترین زمان «جوانگرایی» است؟

 هر دو لیست مهر و آبان تیم‌ملی غایبان مهم و مشترکی داشت که از جمله وجوه اشتراک آنها می‌شود به سن بالای این نفرات اشاره کرد. بازیکنانی مثل مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و امید ابراهیمی به اردو فرا خوانده نمی‌شوند و بعید است که دیگر جایی در تیم‌ملی داشته باشند. از بین اینها شاید در مورد دژاگه بتوان اسکوچیچ را به بازنگری دعوت کرد، اما به هر حال موضوع تا اینجا خیلی با حساسیت افکار عمومی مواجه نشده است. بهانه «جوانگرایی» وقتی لوث می‌شود که آن را عامل عدم دعوت از نفراتی همچون رامین رضاییان و وریا غفوری به شمار می‌آورند. اگرچه این هنوز موضع رسمی اسکوچیچ نیست، اما برخی منابع نزدیک به تیم‌ملی عقیده دارند رضاییان ۳۰ ساله و غفوری ۳۳ ساله به‌خاطر جوان شدن ساختار کلی تیم دعوت نشده‌اند. صد البته جوانگرایی و پوست‌اندازی نیاز تیم‌ملی است، اما در مورد زمان اجرای آن باید خیلی وسواس داشت. به‌عنوان مثال کارلوس کی‌روش اولین موج جوان‌سازی تیم‌ملی را به درستی برای بعد از جام‌جهانی ۲۰۱۴ و پیش از آغاز جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ گذاشت. بنابراین پرسش اینجاست که آیا شرایط فعلی تیم‌ملی که ما در آن نیاز مبرم و حیاتی به کسب پیروزی برابر عراق و بحرین داریم، بهترین زمان برای جوانگرایی است؟ آیا ممکن نیست تجربه امثال رامین و وریا یا حتی اشکان دژاگه در این بزنگاه به کار بیاید؟ آیا کادر فنی تیم‌ملی توجیه است که از دست دادن حتی یکی از این دو بازی به منزله از کف رفتن جام‌جهانی قطر خواهد بود؟ 

  طارمی چرا نیامد؟

ابهام اول فنی است و نهایتا باید به نظر سرمربی تیم‌ملی احترام گذاشت. ابهام دوم اما از جنس دیگری است. رسانه‌های پرتغال می‌گویند مهدی طارمی خودش نخواسته در اردوی فعلی تیم‌ملی و بازی با بوسنی حاضر باشد، چراکه به فکر تثبیت جایگاهش در پورتو بوده است. این یک خبر نگران‌کننده است، چرا که به مخاطب القا می‌کند تیم‌ملی دیگر برای بازیکنان ما «مهم‌ترین تیم» نیست. مطلقا نباید این‌طور باشد و مخصوصا در شرایط فعلی که تشکیل اردو و برگزاری بازی تدارکاتی به سختی اتفاق می‌افتد، بازیکنان حتما باید در اختیار تیم‌ملی قرار بگیرند. حتی اگر فرض کنیم خود اسکوچیچ داوطلبانه به طارمی مرخصی داده، باز جای نگرانی در مورد اقتدار سرمربی تیم‌ملی وجود خواهد داشت.