سن می‌تواند «عدد» باشد

 لیونل مسی: او متولد ۱۹۸۷ است و شاید یک الگوی تمام‌عیار از زندگی سالم و بی‌حاشیه باشد. تنها زن زندگی مسی از زمان گمنامی تا شهرت، آنتونلا همسر کنونی است که سه فرزند پسر برای ستاره آرژانتینی آورده است. لئو در خانواده‌دوستی یک پدیده منحصربه‌فرد به شمار می‌آید. بزرگ‌ترین تفریح او حضور در کنار همسر و فرزندانش است. ساعت خواب مسی سال‌هاست که تنظیم شده و همین مساله باعث می‌شود او با هفده سال استمرار، علاوه بر حضور در مسابقات فشرده بارسا، رنج قاره‌پیمایی را هم تحمل کند و در مسابقات دشوار ملی در آمریکای جنوبی به میدان برود. او از نظر فردی پرافتخارترین بازیکن دنیای فوتبال است، اما علاوه بر آمادگی جسمانی، عطش و انگیزه روحی‌اش باعث شده در همین سطح به‌کار ادامه بدهد.

 کریستیانو رونالدو: ستاره پرتغالی در سال ۱۹۸۵ به دنیا آمده است. او نماد سختکوشی در تاریخ فوتبال است؛ بازیکنی با بی‌نهایت انگیزه که هر دستاوردی را برای خودش کم می‌داند. زندگی رونالدو شاید به اندازه مسی کم‌حاشیه نبوده، اما در مقیاس خودش یک الگوی تمام‌عیار است. کریس بیشترین زمانش را در طول روز صرف تمرین می‌کند و از این کار لذت می‌برد. اگرچه امکانات خوشگذرانی و عیاشی برای او از هر کس دیگری فراهم‌تر است، اما پرهیز رونالدو از این حواشی، او را در سطحی عجیب حفظ کرده است. در ۳۵ سالگی، هنوز هم پرش‌های رونالدو باعث شگفتی مخاطبان می‌شود. کارشناسان می‌گویند بدن او شبیه جوانان ۲۴ ساله است. شاید بدترین روزهای عمر کریس، چند روزی بود که بعد از مثبت شدن تست کرونا در خانه به سر برد و نتوانست سر تمرین برود.

 زلاتان ابراهیموویچ: پادشاه تمسخرکنندگان شناسنامه در سال ۱۹۸۱ به دنیا آمده و امروز در حوالی چهل سالگی، کماکان برگ برنده میلان و از تعیین‌کننده‌ترین ستارگان این تیم است. همچنان گاهی تصاویری از زلاتان منتشر می‌شود که او را در اوج آمادگی به تصویر می‌کشد. کارهای آکروباتیک او در زمین مثل سابق ادامه دارد و همین اواخر گل قیچی برگردانش کلی سروصدا کرد. آمادگی زلاتان چنان است که در موردش می‌گویند پزشکان خواهان تحقیق از بدن او، بعد از بازنشستگی شده‌اند. صد البته هنوز معلوم نیست زمان بازنشستگی این پدیده عجیب و غریب کی از راه می‌سد. گویا تیم تحقیق پزشکی حالا حالاها باید منتظر بمانند!

 احمدرضا عابدزاده: نمونه‌های مشهور و بین‌المللی بیشتری هم داریم، اما به‌عنوان پایان‌بندی این گزارش هیچ‌کس لایق‌تر از احمدرضا عابدزاده نیست؛ دروازه‌‎بان پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان که امروز از مرزهای ۵۱ سالگی هم عبور کرده، اما همچنان روزانه چندین ساعت تمرین سنگین انجام می‌دهد. اطرافیانش می‌گویند او به تمرین «معتاد» است و اگر دو روز دست از این کار بکشد، کج‌خلق و غیرقابل تحمل می‌شود. احمدرضا تا به حال چندین عمل جراحی سنگین روی زانوهایش انجام داده، اما همچنان بدن عضلانی او مایه غبطه بسیاری از فوتبالیست‌های لیگ برتر است. پیشکسوتان زیادی به تناوب برنامه تمرین با عابدزاده گذاشتند، اما هیچ‌کدام بیشتر از دو هفته دوام نیاوردند!