دخل و خرج سرخابی‌ها چقدر است؟

 نکته عجیب اما اینجاست که اعداد مندرج در مقابل نام سرخابی‌ها چه در ستون مداخل و چه در ستون مخارج، نسبت چندانی با واقعیت ندارد. برآورد دولت در لایحه نشان می‌دهد پرسپولیس در سال آینده حدود ۹۵ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. هزینه‌های این تیم هم ۹۴ میلیارد و ۸۵۳ میلیون تومان تخمین زده شده است. در مورد استقلال هم به درآمد ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی و نیز هزینه‌های ۶۹ میلیارد و ۴۹۸ میلیون تومانی اشاره شده است. این یعنی با کسر مخارج از مداخل، هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال سودده هستند؛ هرچند عدد باقی‌مانده به‌عنوان سود برای پرسپولیس ۱۴۷ و برای استقلال تنها ۲ میلیون تومان است! حالا این مساله به کنار؛ اما بسیار واضح است که درآمد و هزینه‌های واقعی دو باشگاه فاصله زیادی با این ارقام دارد.

 درآمدها

درآمد پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ درحالی تنها ۹۵ میلیارد تومان تخمین زده شده که به ادعای مدیران این باشگاه، حداقل درآمد سرخپوشان فقط از رهگذر قرارداد با کارگزار تبلیغاتی ۱۱۰ میلیارد تومان در سال است که می‌تواند افزایش هم پیدا کند. به علاوه پرسپولیس طرف قراردادهای تجاری دیگری همچون یک بانک و یک برند قهوه هم دارد که حتما برایش درآمدزا است. اگر فرض کنیم تا پایان سال آینده نیز به‌دلیل شیوع کرونا خبری از حضور تماشاگران و فروش بلیت نباشد، سهم پرسپولیس از تبلیغات محیطی پابرجا است. به علاوه این تیم تا همین حالا حدود سه میلیون دلار از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا درآمدزایی کرده و در صورت پیروزی در بازی فینال، چهارونیم میلیون دلار دیگر هم به آن اضافه خواهد شد. در این صورت چطور ممکن است درآمد باشگاه برای سال ۱۴۰۰ کمتر از صد میلیارد تومان برآورد شده باشد؟ در مورد استقلال هم همین‌طور است. مجموع درآمدهای باشگاه در سال آینده کمتر از ۷۰ میلیارد تومان عنوان شده، در حالی که همین ماه گذشته قرارداد اسپانسری باشگاه با کارگزار جدید با کف درآمدی ۸۰ میلیارد تومانی امضا شد. سایر مداخل هم جای خود را دارد.

 هزینه‌ها

باز در مورد هزینه‌ها هم با یک عدد غیرقابل هضم مواجه هستیم. بسیار بعید است که تنها رقم قرارداد بازیکنان و هزینه‌های جاری اداره پرسپولیس و استقلال سالانه کمتر از صد میلیارد تومان باشد، اما این عدد برای پرسپولیس ۹۴ و برای استقلال تنها ۶۹ میلیارد تومان عنوان شده است. همین اواخر اسماعیل خلیل‌زاده، عضو هیات‌مدیره استقلال رقم قرارداد برخی بازیکنان این تیم را ۷، ۸ و حتی ۱۰ میلیارد تومان عنوان کرده است. رقم هنگفت لازم برای نزدیک به ۲۰ سفر داخلی و خارجی دو تیم به اضافه اقامت در مقصد، تنها بخشی از هزینه‌های جاری سرخابی‌هاست. به اینها بیفزایید بدهی‌های چند صد هزار دلاری به امثال کالدرون یا استراماچونی را که به وضوح نشان می‌دهد برآورد صورت گرفته در مورد هزینه‌های دو باشگاه نسبتی با واقعیت ندارد.