به نوگراها فرصت بدهید

بخشی از این داستان مربوط به ممنوعیت حضور مربیان خارجی است و بخشی دیگر به خسته شدن مدیران و هواداران از چرخه تکراری مربیان مربوط می‌شود؛ فضایی که باعث شده امروز امیر قلعه‌نویی ۵۶ ساله، مسن‌ترین مربی لیگ برتر باشد. با این حال از ابتدا هم مشخص بود که مربیان جوان و جدید یا گروه معروف به تئوریسین‌ها در لیگ برتر کار دشواری خواهند داشت. به هر حال فضا سنگین است و رقبا تجربه زیادی در حوزه فنی و مسائل جانبی و پشت پرده دارند. الان هم که پنج هفته از لیگ بیستم گذشته، مربیان نوگرا غالبا وضعیت جالبی ندارند، اما حتما لازم است که مدیران پای تصمیم‌شان بایستند و به آنها فرصت بیشتری بدهند.

تا اینجای کار مربی ناشناخته‌ای که بهترین عملکرد را داشته، وحید فاضلی بوده است. فاضلی فصل گذشته دستیار محمود فکری در نساجی بود. فکری ابتدای فصل به استقلال آمد و به فاضلی پیشنهاد دستیاری داد، اما او در قائم‌شهر ماند تا چالش دشوار و مهیج سرمربیگری را تجربه کند. فعلا هم هر چقدر فکری در استقلال تحت فشار بوده، فاضلی در مازندران تحسین شده است. بازی این هفته نساجی با پرسپولیس به تعویق افتاد، اما تیم شمالی از چهار مسابقه اولش هفت امتیاز گرفته و روی پله ششم جدول جا خوش کرده است. مهم‌تر اینکه نساجی واقعا زیبا بازی می‌کند و تماشای حرکات تاکتیکی و ترکیبی بازیکنان این تیم جذاب است. حالا اینکه آیا این باقی‌مانده تیم فکری است یا واقعا ایده‌پرداز نساجی پارسال هم فاضلی بود، واقعیتی است که در گذر زمان آشکار خواهد شد. آنچه مسلم است مدیران نساجی فعلا از فاضلی رضایت دارند.

وضع بقیه مربیان نوگرا اما خوب نیست. دو تا از آنها همین حالا دو پله آخر جدول رده‌بندی را اشغال کرده‌اند. محمد ربیعی که خودش مس رفسنجان را بالا آورد، در حال حاضر با این تیم روی پله ماقبل آخر قرار دارد. با این حال ناظران اتفاق‌نظر دارند که تیم او خوب بازی می‌کند و به شکل مشهودی از بی‌تجربگی بازیکنان رنج می‌برد. گویا با اعتماد مدیران باشگاه، ربیعی شانس دارد که بیشتر با تیمش کار کند و اگر کسب امتیازات شروع شود، او خودش را تثبیت خواهد کرد. پله آخر هم مال ماشین‌سازی و وحید بیاتلو است؛ ۳۲ ساله و جوان‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر که اگرچه دو شکست سنگین سه‌برصفر و ۴بریک را برابر شهرخودرو و آلومینیوم اراک تجربه کرد، اما حداقل با فوتبال سزاوارانه‌اش برابر استقلال نشان داد چیزهایی در چنته دارد. مدیران باشگاه ماشین‌سازی پس از باخت سنگین هفته اول برابر شهرخودرو برای اینکه حسن نیت‌شان را نشان بدهند قرارداد بیاتلو را دو سال دیگر تمدید کردند. امیدواریم این اعتماد، صرفا جنبه نمایشی نداشته باشد و تب تند، زود عرق نکند. اگر این جوانان را آورده‌اید، پای آنها بایستید و بردباری به خرج بدهید. تغییر نسل مربیان، صرفا با صبوری رخ خواهد داد. چه تیم‌ها که در یک فصل چند مربی عوض کردند و آخرش به دسته پایین‌تر رفتند. حتی محرم نویدکیا و مهدی رحمتی تازه‌کار را هم می‌شود به این فهرست اضافه کرد.