سلام به تیم رویایی

* تیم اول: ترکیب بهترین تیم تاریخ به این شرح است: لئو یاشین(دروازه‌بان)، فرانس بکن‌باوئر، پائولو مالدینی و کافو(مدافعان)، لوتار ماتئوس، ژاوی هرناندس، دیه‌گو مارادونا و پله(هافبک‌ها)، لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و رونالدوی برزیلی(مهاجمان).

* تیم دوم: ترکیب یازده بازیکنی که در شمارش آرا در هر پست دوم شدند: جیان لوئیجی بوفون(دروازه‌بان)، فرانکو بارزی، کارلوس آلبرتو و روبرتو کارلوس(مدافعان)، آندره‌آ پیرلو، فرانک رایکارد، زین‌الدین زیدان و دی‌استفانو(هافبک‌ها)، گارینشا، رونالدینیو و یوهان کرایف(مهاجمان).

* تیم سوم: و نهایتا سومین ترکیب برتر تاریخ یا بازیکنانی که در هر پست سوم شدند: مانوئل نویر(دروازه‌بان)، سرخیو راموس، فیلیپ لام و پل برایتنر(مدافعان)، یوهان نیسکنز، دیدی، میشل پلاتینی و آندرس اینیستا(هافبک‌ها)، جورج بست، تیری آنری و مارکو فان‌باستن(مهاجمان).

* انتقادها: مسلما هر انتخابی از این دست در دنیای فوتبال با فوجی از اظهارنظرها و انتقادات همراه می‌شود. از ساعات اولیه انتشار نتایج نظرسنجی فرانس فوتبال هم همین رویه وجود داشت. شاید بیشترین اعتراض‌ها مربوط به غیب زیدان در ترکیب تیم اول می‌شد. بسیاری عقیده دارند زیزو بهترین هافبک تاریخ است و بعضا حتی او را برترین فوتبالیست همه ادوار به‌شمار می‌آورند، اما آنچه مسلم است اینکه او در نظرسنجی مجله فرانسوی و بین 240 روزنامه‌نگار صاحب رای، رقابت را به مارادونا، پله و ژاوی هرناندس باخته و به ناچار در ترکیب تیم دوم قرار گرفته است. یک انتقاد دیگر مربوط به قالب‌بندی اجباری برای تعیین بهترین‌ها در هر پست است. نوع آرایش در نظر گرفته شده از سوی فرانس فوتبال طوری است که خط دفاعی با یک مدافع میانی و دو دفاع چپ و راست رونده چیده شده؛ به این ترتیب حق یک مدافع وسط ضایع شده است. شاید اگر این ترکیب به‌صورت عادی و متداول با دو دفاع وسط چیده می‌شد، فرانکو بارزی به تیم نخست راه می‌یافت. در این صورت یکی از اعضای تهاجمی تیم باید حذف می‌شد، بنابراین فرانس فوتبال تصمیم گرفت برای جلوگیری از این کار، تیم رویایی را فقط با یک دفاع وسط آرایش کند. جالب اینجاست که آبان‌ماه همین امسال سایت فرانس فوتبال یک نظرسنجی گذاشت با این تیتر که آیا سرخیو راموس بهترین دفاع وسط تاریخ هست یا نه؛ آن زمان 62درصد از شرکت‌کنندگان به این پرسش رای مثبت دادند، اما گویا نظر روزنامه‌نگاران خیلی با مردم عادی فرق دارد و راموس پشت سد بکن‌باوئر و بارزی، به تیم سوم تاریخ تبعید شده است. بی‌گمان حرف و حدیث‌ها در مورد نظرسنجی فرانس فوتبال همچنان ادامه خواهد داشت. به هر حال اما این یک داستان جذاب و انتخابی مهم بود که در تاریخ ماندگار خواهد شد.