با بی‌ثمر ماندن شکایت النصر عربستان، حالا حضور پرسپولیس در بازی نهایی لیگ قهرمانان قطعی شده و این تیم شنبه آینده باید به مصاف اولسان هیوندای کره‌جنوبی برود. گرچه سرخ‌ها بعد از راهیابی به فینال به دلایل مختلف روزهای پردلهره‌ای را پشت سر گذاشتند، اما شاید در این شرایط یادآوری رویای بزرگی که انتظار آنها را می‌کشد، کمی آرام‌بخش باشد. حقیقت آن است که اگر قرمزها تنها نود دقیقه باقی‌مانده از لیگ قهرمانان را هم با سرافرازی پشت سر بگذارند، وارد یک عصر جدید خواهند شد. فردای قهرمانی احتمالی در آسیا، کاملا روز متفاوتی است.

   تنه به تنه بزرگان

حضور در جام‌جهانی باشگاه‌ها همچنین فرصتی خواهد بود تا پرسپولیس یک یا چند مسابقه جدی با بزرگان فوتبال جهان برگزار کند. البته در تاریخ سرخپوشان چندین مسابقه دوستانه با رقبای معتبری همچون بایرن‌مونیخ و هامبورگ آلمان، سائوپائولو و کروزیروی برزیل و حتی منچستریونایتد و چلسی انگلستان به چشم می‌خورد، اما شاید جام‌جهانی باشگاه‌ها فرصت مبارزه رسمی با یک تیم بزرگ جهانی را به قرمزها بدهد. این بازی‌ها از ۱۳ تا ۲۳ بهمن در قطر برگزار می‌شود. از بین هفت تیم حاضر، فعلا فقط چهره بایرن‌مونیخ به‌عنوان قهرمان اروپا و الدحیل به‌عنوان نماینده کشور میزبان مشخص شده است. اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود ممکن است در اولین بازی با قهرمان کونکاکاف، آفریقا یا آمریکای جنوبی مصاف بدهد، اما پس از آن حتما مسابقه جذاب‌تری در انتظار سرخ‌ها خواهد بود.

   بزرگ‌ترین جام تاریخ باشگاه

باشگاه پرسپولیس از زمان تاسیس در سال ۱۳۴۲ تا کنون مجموعا برنده ۳۳ جام قهرمانی در مسابقات استانی، ملی و بین‌المللی شده است. سرخپوشان حتی قهرمانی مسابقات جام برندگان جام آسیا را هم به‌دست آورده‌اند، اما فتح جام باشگاه‌های آسیا یا همین لیگ قهرمانان برای آنها تبدیل به حسرتی بزرگ شده است. قرمزها دو سال پیش تا یک قدمی فتح این جام پیش رفتند، اما در فینال به کاشیما باختند. حالا شاید پایان فینال عصر شنبه، برای سرخ‌ها ارمغان‌آورنده همان قهرمانی بزرگی باشد که یک عمر انتظارش را می‌کشیدند.

   جایگاه تاریخی یحیی

در صورت قهرمانی پرسپولیس در آسیا، یحیی گل‌محمدی جایگاهی بی‌بدیل و رشک‌برانگیز در تاریخ این باشگاه پیدا خواهد کرد. او به این ترتیب کاری را انجام می‌دهد که علی پروین و برانکو هم از انجامش عاجز مانده بودند. این درحالی است که یحیی کلا دو مقطع سرمربی سرخپوشان بوده؛ بار اول طول مدت حضورش از شش ماه بیشتر نشد و مرتبه دوم هم هنوز به یک سال نرسیده است!

   چالش ستاره؛ می‌زنند یا نه؟

پرسپولیسی‌ها در پایان لیگ شانزدهم به مناسب رسیدن تعداد قهرمانی‌های‌شان در لیگ‌های سراسری به عدد ۱۰، یک ستاره به لوگوی باشگاه اضافه کردند. این کاری است که در خیلی از کشورهای دنیا انجام می‌شود و از قضا اختلاف اساسی بین سرخابی‌ها از همین نقطه شروع شد. استقلالی‌ها بابت دو قهرمانی آسیا دو ستاره به لوگوی باشگاه اضافه کرده بودند و هیچ‌یک از طرفین هم حاضر نیست فلسفه طرف مقابل را قبول کند. حالا باید دید پرسپولیسی‌ها بابت قهرمانی احتمالی آسیا ستاره‌ای به لوگو اضافه می‌کنند یا به فلسفه خودشان یعنی هر ستاره در مقابل ۱۰ قهرمانی داخلی وفادار می‌مانند؟