منشا، منشا، منشا

در دو فصل گذشته بهترین گلزنان فوتبال ایران مهاجمان خارجی بودند؛ در لیگ هجدهم استنلی کی‌روش و پریرا به‌طور مشترک این عنوان را تصاحب کردند و فصل گذشته نیز کفش طلا به شیخ دیاباته از استقلال رسید. حالا منشا نشان می‌دهد بازگشت کفش طلا به مهاجمان ایرانی برای امسال هم کار سختی است. در فوتبال ایران بهترین مهاجمان هم معمولا هر دو بازی یک گل می‌زنند، اما درحال‌حاضر میانگین گلزنی گادوین ۲۸/ ۱ است. جالب‌تر اینکه او در کنار همه گل‌های رنگارنگی که زده و بعضی از آنها مثل گلش به نفت آبادان واقعا دیدنی هم بوده، کلی هم فرصت برای خودش ساخته و از دست داده است. این بازیکن این روزها به راستی بوی گل می‌دهد و شاید باشگاه‌های قبلی‌اش را به فکر فرو برده باشد.

   بازگشت یک ستاره

درخشش منشا در فوتبال ایران از پیکان شروع شد و او سپس به پرسپولیس پیوست. استارت این بازیکن در جمع سرخپوشان بد نبود و از جمله گل سوم را در بازگشت تاریخی پرسپولیس برابرالدحیل به‌ثمر رساند، اما رفته‌رفته حواشی او زیاد شد. برانکو عذر منشا را خواست و وینفرد شفر با پیوستن او به استقلال موافقت کرد. منشای آبی حتی از منشای قرمز هم کم‌رمق‌تر بود. او نیم‌فصل ناموفقی را در استقلال پشت سر گذاشت و پس از آن یک دوره بسیار بدتر در لیگ باشگاهی امارات تجربه کرد. با تمام این اوصاف منشا در حال حاضر زیرنظر امیر قلعه‌نویی احیا شده و ارزش‌های فوق‌العاده‌اش را نشان می‌دهد. این بازیکن از «هیچ» موقعیت گل می‌سازد؛ آنچه نشان می‌دهد نقش مربی هم در به فعل درآمدن استعدادهای بازیکنان بی‌تاثیر نیست. امیر قلعه‌نویی همیشه فوتبال تهاجمی را دوست داشته است. به‌عنوان مثال استقلال زیرنظر او در سال‌های ۸۲ تا ۸۵ و حتی لیگ هشتم در سال ۸۸ بسیار زیبا و تهاجمی بازی می‌کرد. این اتفاق الان در گل‌گهر هم رخ داده و تیم سیرجانی حتی در مسابقاتی که شکست خورده هم موقعیت‌های پرشمار گلزنی خلق کرده است. در چنین سیستمی طبیعتا مهاجمان بیشتر تغذیه می‌شوند.

   مربی و بازیکن در اوج

نکته اینجاست که در چند فصل اخیر از آن قلعه‌نویی هجومی هم اثری نبود، اما حالا امیر هم مثل منشا احیا شده و فوتبالی دیدنی را در معرض تماشای مخاطبان قرار می‌دهد. انگار هر دو نفر ابزاری یافته‌اند که تکمیل‌شان کند. در این سال‌ها قلعه‌نویی صرفا به استفاده از توپ‌های هوایی و مهاجمان قد بلند شناخته می‌شد، حالا اما گادوین منشا همه جور گلی برای تیم او می‌زند؛ شوت از راه دور، زمینی و هوایی. نهایتا باید دید این تیم خوش‌فرم تا چه حد جاه‌طلب است؛ آیا صدرنشین سیرجانی برای قهرمانی خواهد جنگید یا صرفا به نبرد بر سر سهمیه آسیایی رضایت می‌دهد؟