چهار حسرت کهنسال

* قهرمانی باشگاهی آسیا: چنان که در مقدمه مطلب گفته شد، قهرمانی در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی آسیا نزدیک به سه دهه است که برای فوتبال ایران طلسم شده. آخرین بار پاس تهران در سال ۹۳ میلادی با غلبه بر الشباب عربستان قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد، اما دیگر چه در آن تورنمنت و چه در شکل مدرنش یعنی لیگ قهرمانان هیچ تیم ایرانی موفق به کسب جام نشده است. ما البته فینالیست داشتیم؛ مثل استقلال که برابر جوبیلو ایواتا شکست خورد یا پرسپولیس که در دو نوبت مقهور رقبای ژاپنی و کره‌ای شد، با این حال قهرمانی فعلا دور از دسترس مانده است.

* قهرمانی ملی در آسیا: به موازات باشگاه‌ها، تیم‌ملی کشورمان هم سال‌هاست که طعم قله‌نشینی در آسیا را نچشیده است. ایران با سه عنوان قهرمانی در کنار عربستان و بعد از ژاپن دومین تیم پرافتخار جام‌ملت‌های آسیا به شمار می‌رود، اما هر دو قهرمانی تیم کشورمان که به‌طور پیاپی هم حاصل شده، به سال‌های دور برمی‌گردد. به‌طور دقیق‌تر آخرین بار در سال ۱۹۷۶ بود که تیم‌ملی ایران با شکست دادن کویت فاتح آسیا شد و پس از آن، حالا ۴۴ سال است که چنین موفقیتی به دست نیامده. عجیب‌تر اینکه فوتبال ما در این بیش از چهار دهه، حتی به فینال آسیا هم نرسیده است.

* صعود به المپیک: راهیابی تیم‌ملی فوتبال ایران به مسابقات المپیک هم از دیگر حسرت‌های کهنسال ماست. تیم ایران سه دوره در المپیک حضور داشته که آخرین آنها به المپیک تابستانی ۱۹۷۶ مونترال مربوط می‌شود. فوتبال کشورمان البته جواز حضور در مسابقات دوره بعدی یعنی ۱۹۸۰ مسکو را هم پیدا کرد، اما المپیک آن دوره از سوی ورزش ایران تحریم شد. به این ترتیب ۴۴ سال است که تیم‌ملی ایران نتوانسته در مسابقات فوتبال المپیک نماینده داشته باشد و این قصه شامل بازی‌های تابستانی توکیو هم شده است. حسرت المپیکی فوتبال ایران در حالی به نیم قرن نزدیک می‌شود که در این سال‌ها به دفعات مربیان داخلی و خارجی در تیم امید امتحان شده‌اند و هر بار هم بعد از حذف، کمیته‌های مخصوص بررسی عوامل شکست تشکیل شده، اما همه اینها یکسره بی‌حاصل بوده است.

* میزبانی‌های بزرگ: آخرین و تنها میزبانی ایران از بازی‌های آسیایی به سال ۱۹۷۴ برمی‌گردد و پس از آن معتبرترین تورنمنت ورزشی آسیا در کشورهای دیگر برگزار شده است. ایران همچنین دو دوره هم میزبان جام‌ملت‌های آسیا بوده که مربوط به سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶ می‌شده است. فدراسیون فوتبال ایران در تلاش است با کسب میزبانی جام‌ملت‌های ۲۰۲۷، این طلسم ۵۱ ساله را بشکند، اما بعید به نظر می‌رسد کشورمان با توجه به مشکلات سخت‌افزاری و نیز محدودیت‌های قانونی و فرهنگی، شانس چندانی در رقابت با امثال عربستان و قطر داشته باشد.