سفر برای «صفر» گل

* علی علیپور: در سودای تبدیل شدن به طارمی دوم راهی لیگ پرتغال شد و به عضویت تیم ماریتیمو در این کشور درآمد، اما مساله‌ای که علیپور در نظر نگرفت، فاصله کیفی معنادار او و طارمی بود. مهاجم بوشهری اگر در اولین فصل حضورش در اروپا غوغا کرد، مهم‌ترین دلیلش استعداد بالای او بود. چنانچه طارمی چهار، پنج سال زودتر راهی قاره سبز می‌شد، شاید اتفاقات خیلی بزرگتری برایش رخ می‌داد. صد البته کسی حق ندارد علیپور را به خاطر پی گرفتن رویاهایش ملامت کند. با این حال شاید این بازیکن پیش از انتخاب این چالش باید نیم‌نگاهی هم به بضاعت فنی‌اش می‌انداخت. در هر صورت نتیجه حضور علیپور در تیم جدیدش فعلا این بوده که او ۱۰ هفته بعد از شروع لیگ پرتغال نه درست و حسابی به بازی گرفته می‌شود و نه درخشش خاصی داشته است. علیپور شنبه‌شب در یک اتفاق نادر در ترکیب اصلی ماریتیمو قرار گرفت، اما عملکرد متوسطی داشت، اوایل نیمه دوم عوض شد و بازیکنی که به جای او به میدان رفت، تک گل سه امتیازی بازی را به ثمر رساند! این سومین پیروزی ماریتیمو بود که این تیم را تا پله دهم جدول بالا آورد.

* مهدی ترابی: روزی نیست که خبر انتقاد پیشکسوتان العربی از مهدی ترابی منتشر نشود. با پایان لیگ نوزدهم ترابی در تصمیمی عجولانه به سرعت قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و راهی لیگ ستارگان قطر شد. با این حال او در این فصل اصلا برای العربی مفید نبوده و غیر از درخشش در یک بازی، یا دائما مصدوم شده یا با عملکرد ضعیفش صدای اعتراض رسانه‌ها را بلند کرده است. مسلما ترابی برای کسب درآمد بیشتر راهی لیگ قطر شد، اما او می‌توانست این انتخاب را در سنی بالاتر انجام بدهد. ترابی توانایی اینکه تبدیل به یکی از چهره‌های ماندگار پرسپولیس شود را داشت، اما بدجوری عجله کرد. این بازیکن هم هنوز موفق به گلزنی برای العربی نشده است.

* آنتونی استوکس: حکایت این ایرلندی با دو نفر دیگر متفاوت است و او را رسما باید «کلاهبردار» دانست. نگه داشتن آنتونی استوکس در پرسپولیس ساده نبود؛ چرا که او اصولا قرارداد می‌بندد که پول بگیرد و برود. در صورت ادامه حضور در پرسپولیس، استوکس به شدت می‌توانست به سرخپوشان کمک کند، اما او با ترک ایران برای مدتی کوتاه به عضویت تیم لیوینگستون در اسکاتلند درآمد؛ هرچند پیش از انجام اولین بازی رسمی، مسوولان باشگاه او را به بهانه بی‌انگیزگی کنار گذاشتند!