جان، پای فوتبال

مرگ هواداران پای هیجان فوتبال، یک تراژدی پایان‌ناپذیر به نظر می‌رسد که محدود به هیچ مرزی هم نیست. همه جای دنیا مرگ‌های فردی و جمعی در اثر سوانح و حوادث داریم؛ از درگیری هواداران درون و بیرون از ورزشگاه تا اتفاقات برنامه‌ریزی‌نشده همچون تصادف، سقوط سکوها و... با این حال ناگوارترین شکل داستان، حملات قلبی در اثر استرس و فشار زیاد است؛ این یعنی آنچه باید مایه نشاط باشد و روی زندگی آدم‌ها رنگ بپاشد، گاهی موجب از تپش ایستادن قلب عشاق می‌شود. چنان‌که گفتیم این داستان محصور در هیچ مرز جغرافیایی و منطق انسانی هم نیست؛ مثل آن هوادار اوگاندایی چلسی که در اثر شادی از گل فرانک لمپارد به منچسترسیتی در ۲۴ سالگی سکته کرد و در گذشت. هیچ چیز داستان با منطق جور در نمی‌آید؛ نه سن متوفی، نه موقعیت جغرافیایی او و نه حتی جنس اتفاق، اما داستان عشق، قصه قیام قلب است علیه مغز و این چیزها را فقط عاشقان حقیقی می‌فهمند.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، ده‌ها مورد از اخبار مربوط به درگذشت هواداران تیم‌های مختلف را در سراسر جهان پیدا می‌کنید؛ از مرگ هوادار 81 ساله تاتنهام در ورزشگاه تا درگذشت هوادار لاتزیو پس از بازی با پارما یا سکته دردناک آن هوادار میلان که در جریان دربی این شهر در ورزشگاه سن‌سیرو جان به جانان سپرد. در اسپانیا یک هوادار الچه پیش از سوت آغاز بازی با رئال مادرید درگذشت و یک هوادار مایورکا بعد از سوت پایان دیدار با حریف مادریدی؛ هر دو در اثر حمله قلبی، هر دو در ورزشگاه. چند سال پیش هم یک هوادار والنسیا بعد از گل تساوی‌بخش دقایق پایانی تیمش برابر بارسا از ذوق دچار ایست قلبی شد. در آلمان هم مرگ خبرساز یک هوادار لایپزیش را داشتیم که اتفاقات بازی تیمش مقابل ولفسبورگ را تاب نیاورد. آمریکای‌جنوبی، آفریقا، استرالیا و حتی آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیستند. 10 سال پیش یک تحقیق مفصل در آمریکا پیرامون افزایش نرخ مرگ و میر در اثر دنبال کردن متعصبانه مسابقات ورزشی انجام شد. تمرکز عمده این تحقیق که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی صورت گرفت، روی مسابقات سالانه فوتبال آمریکایی بود و نتایج عجیبی به همراه آورد؛ از جمله اینکه در بازه زمانی مورد پژوهش نسبت به یک دوره مشابه در گذشته، نرخ حمله قلبی در زنان 27 درصد، در مردان 15 درصد و در افراد سالمند برابر 22 درصد افزایش پیدا کرده است.

بین همین هواداران پرسپولیس هم درگذشت هموطن یاسوجی چندمین مورد مشابه طی سال‌های گذشته به شمار می‌آید. شاید یکی از تلخ‌ترین نمونه‌ها از این دست درگذشت هوادار 69 ساله‌ای بود که دقایقی بعد از صدا زدن نام هادی نوروزی در دقیقه 24 بازی این تیم برابر نفت تهران در ورزشگاه تختی دچار ایست قلبی شد و به دیدار کاپیتان تیم محبوبش شتافت. دو سال پیش هم یکی دیگر از هواداران پرسپولیس در حاشیه بازی این تیم با پرسپولیس دچار حمله قلبی شد. قطعا نرخ بالای کری‌خوانی‌های کاذب و بی‌مورد در رقم خوردن این اتفاقات بی‌تاثیر نیست، اما به هر حال ذات فوتبال آمیخته به هیجان است و ‌ای کاش هواداران کمی بیشتر مراقب خودشان باشند. روح درگذشتگان هوادار فوتبال شاد.