128 میلیارد برای لیگ نوزدهم

حق پخش تلویزیونی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های فوتبال حرفه‌ای در جهان را پوشش می‌دهد و اداره باشگاه‌ها بدون چنین درآمدی، تقریبا شبیه اداره ایران بدون پول فروش نفت است! در این شرایط مجاری اندک و باریکی برای پول‌سازی باقی می‌ماند که یکی از آنها تبلیغات محیطی است. آگهی‌های دور زمین از معدود ظرفیت‌های باقی‌مانده برای کسب درآمد است که آن هم در این سال‌ها با مشکلات زیادی مواجه بوده است. شرکت‌های زیادی به‌عنوان مجری تبلیغات محیطی جلو آمدند، قرارداد بستند، اما نتوانستند به تعهدات‌شان عمل کنند. حالا اما سازمان لیگ فوتبال ایران تصمیم گرفته تبلیغات را بدون واسطه جذب کند؛ به این امید که سود بیشتری به دست بیاورد.

   درآمد فصل گذشته چقدر بود؟

لیگ نوزدهم آخرین فصلی بود که سازمان لیگ از مجری تبلیغات محیطی استفاده کرد. بر این اساس کل آگهی‌های درج‌شده در کنار زمین در طول فصل، عایدی ۱۲۸‌میلیارد تومانی برای سازمان لیگ داشت. از این رقم، حدود ۲۷ درصد (تقریبا ۳۴ میلیارد تومان) به مجری تبلیغات محیطی رسید و مابقی در اختیار سازمان لیگ قرار گرفت. البته همین پول هم به‌طور خالص بین باشگاه‌های لیگ برتری تقسیم نشد، چرا که فدراسیون فوتبال با مشکلات اقتصادی فراوانی دست به گریبان است و چاره‌ای ندارد جز اینکه بسیاری از مخارج را از همین محل بپردازد؛ هزینه‌هایی مثل دستمزد داوران و عوامل برگزاری مسابقات در لیگ‌های پایه‌ای و بانوان و فوتبال ساحلی و... در نتیجه پولی که برای باشگاه‌های لیگ برتری باقی می‌ماند، بسیار اندک است.

   ۷ میلیارد تومان؛ پاداش قهرمانی پرسپولیس

بخشی از سهم باشگاه‌های لیگ برتری از پول تبلیغات محیطی، صرف هزینه حضور آنها در مسابقات می‌شود. به‌عنوان مثال ورودی هر تیم برای شرکت در لیگ برتر ۲۵۰ میلیون تومان است و به علاوه هر باشگاه باید ۳درصد از رقم قرارداد تک‌تک بازیکنانش را به فدراسیون فوتبال بپردازد. در نتیجه فدراسیون به جای پرداخت پول تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، این هزینه‌ها را از همین محل برداشت می‌کند. با کسر این مخارج، بیشترین مبلغی که فصل گذشته به یک باشگاه پرداخت شد، ۷‌میلیارد تومان بود که در اختیار پرسپولیس به‌عنوان قهرمان لیگ نوزدهم قرار گرفت. این رقم ۱۶ برابر بیش از پولی است که به تیم شانزدهم جدول پرداخت شده. در نتیجه می‌بینید که تیم‌ها اصلا نمی‌توانند روی چنین پولی حساب کنند.

   ۱۰ درصد پورسانت برای جذب‌ آگهی

سازمان لیگ برای لیگ بیستم تصمیم گرفته خودش بی‌واسطه آگهی جذب کند. در نتیجه ۲۷ درصد کسری مربوط به مجری تبلیغات محیطی از بین می‌رود و تنها ۱۰ درصد هزینه بازاریابی پرداخت خواهد شد. به این ترتیب هر کسی برای مسابقات این فصل لیگ برتر آگهی جذب کند، ۱۰ درصد از رقم قرارداد در اختیارش قرار خواهد گرفت! 

   تبلیغات روی سکوها، برای باشگاه‌ها

از این هفته اما قرار است به باشگاه‌های لیگ برتری اجازه داده شود در دو فضای طرفین جایگاه اصلی که قابلیت تصویربرداری تلویزیونی وجود دارد، در ابعاد ۵×۲۰ متر تبلیغات بازرگانی درج کنند و همه عوایدش هم به آنها برسد. این فضا در طول هفته‌های گذشته صرف کری‌خوانی هواداران تیم‌ها می‌شد، اما حالا می‌‎توانند از آن برای تبلیغات هم بهره ببرند. این وضعیت تا پایان دوران کرونا ادامه خواهد داشت.