ستاره‌هایی که از کف‌مان رفتند

 پائولو رینالدو: این یکی از شگفت‌انگیزترین قصه‌های فوتبال ایران است. هافبک پرویی بین دو نیم‌فصل لیگ هشتم به استقلال پیوست و کمتر به بازی گرفته شد. این وضعیت فصل بعد زیرنظر صمد مرفاوی هم ادامه یافت تا رینالدو در قامت یک خرید بد و بنجل از استقلال جدا شود. ادامه مسیر او اما بسیار عجیب بود. رینالدو ناگهان سر از سری‌A ایتالیا درآورد و به بازیکن فیکس کیه‌وو تبدیل شد. او همچنین ۴۳ بازی هم برای تیم‌ملی پرو انجام داد تا همه یاد فرصت‌سوزی بزرگ استقلال و صمد مرفاوی بیفتند. حتی همین الان هم که گاهی میلیچ نیمکت‌نشین می‌شود یا به‌نظر می‌رسد شیخ دیاباته ارج و قرب سابق را ندارد، برخی موضوع را به ضدیت صمد با خارجی‌ها ربط می‌دهند و معتقدند محمود فکری تحت تاثیر مشورت با او این تصمیمات را می‌گیرد!

 ابراهیم توره: او در پیکان درخشید و بعد در ابتدای لیگ هشتم به پرسپولیس آمد. توره برای قرمزها بد کار نکرد، اما به شکل عجیبی از دربی تهران محروم شد تا بحث و جدل‌های زیادی در مورد او در بگیرد. این بازیکن برای دو فصل راهی سپاهان شد و طی 51 بازی 36 گل برای این تیم به ثمر رساند. حضور او در عجمان امارات شاید می‌توانست به معنای پایان دوران درخشش ابراهیم توره باشد، اما ناگهان در جهشی باورنکردنی، مهاجم سنگالی سر از موناکوی فرانسه در آورد و در 52 بازی 28 گل برای این تیم به‌ثمر رساند. 

 لئوناردو کوئیکه: این هم یک شگفتی کامل دیگر است. کوئیکه کامرونی بین دو نیم‌فصل لیگ ششم به استقلال پیوست، اما حضورش در این تیم جدی گرفته نشد. این مهاجم حتی سر از استیل‌آذین هم درآورد، اما با وجود زدن شش گل برای این تیم، کسی باور نمی‌کرد او چه استعداد عجیبی دارد. ناگهان اما سر و کله این بازیکن در اینتراخت فرانکفورت و انرژی کوتبوس آلمان پیدا شد و بعدتر به اسپارتا پراگ پیوست. آمار او در باشگاه چکی عجیب است؛ 73 بازی و 31 گل. کوئیکه پس از آن به ریزه‌اسپور رفت و در فاصله سال‌های 2013 تا 2018 موفق شد 54 گل برای این تیم به ثمر برساند. 

 دیگران: افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید هنریک میخیتاریان، هافبک پیشین منچستریونایتد و بازیکن فعلی رم، قبل از رسیدنش به شهرت برای حضور در مس کرمان به صمد مرفاوی پیشنهاد شده، اما او گفته: «لاغر است و به درد نمی‌خورد.» خود صمد البته به شدت این موضوع را تکذیب می‌کند. مامه تیام هم جزو خوب‌های فوتبال ایران بود که الان در فنرباغچه توپ می‌زند. آسمیر آودوکیچ هم گلر بوسنیایی استاندارد پرسپولیس بود که قربانی قانون منع جذب دروازه‌بان‌های خارجی شد. او بعدتر به‌عنوان دروازه‌بان ذخیره تیم‌ملی بوسنی در جام‌جهانی 2014 مقابل ایران قرار گرفت.