«فول» بال!

 این مسابقه با نتیجه مساوی ۳-۳ به پایان رسید، اما نکته جالب داستان این است که پنج گل از شش گل بازی از روی نقطه پنالتی به‌ثمر رسید! در حقیقت داور این مسابقه پنج بار به نشانه پنالتی در سوتش دمید که سه بار برای ماشین‌سازی بود و دو بار برای سپاهان. هر سه ضربه ماشین را پیمان بابایی به گل تبدیل کرد که البته یکی از آنها روی ریباند بود، دو پنالتی سپاهان را هم سجاد شهباززاده به ثمر نشاند تا در کورس آقای گلی قشنگ پشت گردن گادوین منشأ قرار بگیرد. تک‌گل در جریان بازی را هم گولسیانی برای سپاهان زد. در تاریخ لیگ برتر ایران هرگز هیچ مسابقه‌ای نداشتیم که در آن پنج پنالتی اعلام شده باشد، اما حالا این اتفاق رخ داده است.

   جسارت داور جوان

اتفاقات منحصربه‌فرد و بی‌نظیر این بازی باعث شد اسم یک داور جوان سر زبان‌ها بیفتد. او سعاد وفاپیشه است، اهل ارومیه و این برای اولین بار بود که یک مسابقه را در لیگ بیستم سوت می‌زد. کارشناسان در مورد پنالتی‌هایی که او اعلام کرده نظرات ضد و نقیضی دارند. مثلا نوید مظفری هر سه پنالتی ماشین‌سازی را درست دانسته و به نظرش داور تنها در اعلام یکی از پنالتی‌های سپاهان اشتباه کرده است. به هر حال همین که یک داور جوان جسارت آن را داشته که در یک بازی مهم لیگ برتری پنج پنالتی اعلام کند، اتفاق قابل توجهی است.

   دو نمونه خارجی

جست‌وجوی متخصصان آمار فوتبال ایران برای اینکه ببینند قبلا در کدام بازی رسمی داخلی این تعداد پنالتی اعلام شده به جایی نرسید، اما دست‌کم دو نمونه خارجی پیدا شده است. یکی همان بازی معروفی است که مارتین پالرمو، مهاجم تیم‌ملی آرژانتین در کوپا آمریکای سال ۱۹۹۹ سه پنالتی تیمش را برابر کلمبیا از دست داد و به دریافت لقب «لوکو» یا دیوانه مفتخر شد! در این بازی دو پنالتی هم برای کلمبیا اعلام شد که آنها هر دو را گل کردند. یک بار هم در سال ۱۹۸۹ داور بازی برایتون و کریستال پالاس در لیگ انگلستان ظرف ۲۷ دقیقه پنج پنالتی اعلام کرد؛ چهار تا به نفع کریستال پالاس که آنها سه ضربه را هدر دادند و یکی هم برای برایتون که گل شد.

   سپاهان در تعقیب پرسپولیس

تا کنون در تاریخ لیگ برتر بیشتر از هر تیم دیگری به سود پرسپولیس اعلام پنالتی شده است. سرخپوشان صاحب ۱۲۵ پنالتی شده‌اند و از این نظر رکورددار هستند. به‌نظر می‌رسد بخشی از این بالانشینی به‌دلیل دوران حضور مهدی طارمی، فوق تخصص گرفتن پنالتی بوده باشد! به هر حال اما با دو پنالتی اعلام‌شده به سود سپاهان در بازی عصر سه‌شنبه، تعداد پنالتی‌های این تیم در تاریخ لیگ برتر به عدد ۱۲۱ رسید تا آنها رکورد سرخپوشان را تهدید کنند. تا به حال ۱۲۰ بار هم برای فولاد اعلام پنالتی شده و عجیب اینجاست که سهم استقلال از پنالتی‌های لیگ برتر فقط ۹۳ تا بوده و این تیم حتی سه رقمی هم نشده است.