صعود طارمی، سقوط آزاد جهانبخش

عملکرد درخشان و بالاتر از انتظار مهدی طارمی در ریوآوه که حالا در پیراهن پورتو هم تکرار شده، او را در مدار رشد قیمت قرار داده است. مهاجم ایرانی فصل گذشته در چنین روزهایی سه میلیون یورو قیمت‌گذاری شده بود. آن زمان بحث انتقال زمستانی طارمی مطرح بود و باشگاه ریوآوه هم برای صدور رضایتنامه این بازیکن پنج میلیون یورو درخواست کرده بود که به جایی نرسید. در نهایت پیش از آغاز فصل جاری ریوآوه با همان قیمت پنج میلیون یورو طارمی را به پورتو فروخت، اما حالا ترانسفرمارکت ارزش این بازیکن را ۱۰ میلیون یورو تخمین می‌زند. شک نداشته باشید با ادامه این روند، به زودی قیمت طارمی بسیار بیش از این خواهد شد.

در نقطه مقابل اما علیرضا جهانبخش قرار دارد؛ بازیکنی که هر چه به او توصیه می‌شود خودش را از شرایط بدش در برایتون برهاند، گوش نمی‌کند. علیرضا چیزهایی در مورد «مبارزه» شنیده، اما نمی‌داند که گاهی اثبات شایستگی باید در یک سنگر دیگر رخ بدهد، وگرنه او دو سال‌ونیم از عمرش را در تیم انگلیسی از دست داده است. همین شنبه‌شب برایتون با نتیجه مساوی سه بر سه برابر ولورهمپتون متوقف شد، بدون اینکه یک دقیقه به علیرضا بازی برسد. در هر صورت می‌گویند صلاح مملکت خویش خسروان دانند، اما ترانسفرمارکت روز به روز ارزش بازیکن ایرانی را کاهش می‌دهد. جهانبخش که روزی در ازای ۱۸ میلیون یورو به برایتون پیوست، بعدها ۱۰ و ۸ میلیون یورو قیمت‌گذاری شد. تازه‌ترین قیمت جهانبخش اما فقط پنج میلیون یورو است.

از اینها که بگذریم شاید جالب باشد بدانید علی علیپور پرسپولیس گران‌تر از علیپور ماریتیمو بوده است! آقای گل سرخ‌ها فصل گذشته هنگام بازی برای این تیم یک میلیون یورو قیمت‌گذاری شده بود، اما حالا که عمده اوقاتش را به نیمکت‌نشینی در پرتغال می‌گذراند، قیمتش به ۸۰۰ هزار یورو تقلیل پیدا کرده است. همین اتفاق برای مهدی ترابی هم افتاده و او که در پرسپولیس ۵/ ۱ میلیون یورو می‌ارزید، در حال حاضر به‌عنوان خرید ناموفق العربی قطر تنها یک میلیون و صد هزار یورو ارزش‌گذاری شده است. قصه علیرضا بیرانوند از همه جالب‌تر است؛ بازیکنی که مهر پارسال در پرسپولیس ۵/ ۳ میلیون یورو می‌ارزید، اما حالا با کاهش ۵/ ۱ میلیون از ارزش خود، تنها ۲ میلیون یورو قیمت‌گذاری شده است. همچنین شهاب زاهدی ۵۰۰ هزار یورو و کاوه رضایی و علی قلی‌زاده ۴۰۰ هزار یورو ارزش‌گذاری شده‌اند، اما همچنان گران‌ترین بازیکن ایرانی سردار آزمون است که از نظر ترانسفرمارکت ۲۳ میلیون یورو می‌ارزد.