این سومین گل بازیکن صربستانی ذوب‌آهن بود. دیگر خارجی ذوب یعنی ایوان مارکوویچ هم عملکرد خوبی دارد. در بازی با پرسپولیس پاس گل میلاد جهانی را او داد و هفته بعد هم خودش برابر تراکتور با یک ضربه سر دقیق و زیبا موفق به گلزنی شد. در دیگر بازی یکشنبه نیز فولاد در اصفهان با سپاهان یک بر یک مساوی کرد. تک گل اهوازی‌ها را در این مسابقه آیاندا پاتوسی به‌ثمر رساند. پاتوسی روی پاس در عرض خوب فرشاد احمدزاده صاحب موقعیت شد و نهایتا با یک ضربه فنی دقیق دروازه را گشود. کیفیت پاتوسی ۲۸ ساله نیازی به بحث ندارد و هواداران فوتبال پیش‌تر این بازیکن اهل آفریقای جنوبی را در لباس استقلال دیده‌اند. پاتوسی البته تنها بازیکن خارجی موفق فولاد نیست و باید کولیبالی و لوسیانو پریرا را هم به او اضافه کنیم. حالا اینهایی را که برشمردیم با شیخ دیاباته، میلیچ و گادوین منشا جمع ببندید و نسبت بگیرید که خارجی‌ها به ازای سهم‌شان در فوتبال ایران چقدر موفق بوده‌اند!

قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی در فوتبال ایران از ابتدا با انتقادات بسیار زیادی مواجه شد. فلسفه تصویب این قانون، جلوگیری از انباشت بدهی‌های خارجی بود، اما خیلی‌ها آن را تعبیر به پاک کردن صورت مساله کردند. حقیقت آن است که باید سازوکار خرید خارجی‌ها اصلاح شود، نه اینکه به خاطر جهل یا حتی سوءاستفاده تعدادی مربی، مدیر و دلال، خودمان را از نعمت حضور بازیکنان موثر غیرایرانی محروم کنیم. آنچه فوتبال ایران در این زمینه انجام داده مصداق بارز «خود تحریمی» است؛ چرا که نمایندگان ما در لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف تیم‌های قدرتمند قاره بروند، اما مدیران لیگ ایران حق انتخاب باشگاه‌ها را محدود کرده‌اند. فرض کنید پرسپولیس همین فصل گذشته بشار رسن را در اختیار نداشت؛ آیا بختش برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا کاهش نمی‌یافت؟

به هر تقدیر با توجه به تکرار نقدها و موضع اصولی منتقدان، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شاید مقررات انحصارگرایانه جاری حتی تا پیش از پایان فصل برچیده شود. این احتمال را اظهارات اخیر جمشید نورشرق در تلویزیون تقویت کرد؛ زمانی که او در کسوت رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، از احتمال لغو قانون ممنوعیت ورود بازیکن و مربی خارجی به فوتبال ایران خبر داد. نورشرق در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «برای هر فصل براساس مقتضیات آن ممکن است تصمیماتی گرفته شود. نکته مهم این است که ما در اکثر دعاوی و شکایات با طرفیت مربی یا بازیکن خارجی شکست خورده‌ایم. این یک مساله مهم است. ما محدودیت‌های ارزی را در عرصه اقتصادی کشور و مسائل بانکی داریم، پس به نظرم باید دقت کنیم. طبیعتا اگر در آینده شرط لازم که گشایش اقتصادی است انجام شود، این احتمال وجود دارد که قانون جاری تغییر کند.» درحال‌حاضر روزنه‌هایی از امید در بحث کاهش قیمت ارز به وجود آمده و به علاوه انتخابات فدراسیون فوتبال منجر به ورود یک تیم تصمیم‌ساز جدید به این حوزه خواهد شد. بنابراین شاید قوانین انحصارگرایانه فعلی حتی پیش از پایان فصل تغییر کند. مطمئنا خیل دلالانی که گنجشک را رنگ می‌کنند و جای قناری به باشگاه‌ها می‌فروشند از این خبر خوشحال خواهند شد، اما برای حل این مشکل بهتر است به جای خود تحریمی، حساب‌کشی درست و دقیق از مدیران باشگاه‌ها صورت بگیرد تا آنها خارجی بنجل نخرند. به علاوه فراموش نکنیم قوانین اخیر باعث افزایش سرسام‌آور قیمت بازیکنان ایرانی شد؛ در نتیجه دلالان گرامی بخشی از کمبود دلار را با افزایش ریال جبران کردند!