جنگ جهانی مسی!

قرارداد بارسلونا و مسی، آشکارا به سود بازیکن آرژانتینی تنظیم شده و در این تردیدی نیست، اما بسیاری بر این باورند که سوددهی مسی برای بارسا- چه از نظر فنی و اعتباری و چه حتی از دیدگاه اقتصادی- بیش از هزینه‌ای بوده که باشگاه بابت او پرداخت کرده است. این هفته و تنها ساعاتی پس از آنکه قرارداد مسی افشا شد، آقای شماره ۱۰ یکی از زیباترین گل‌های عمرش را در بازی مهم با اتلتیک بیلبائو از روی یک ضربه ایستگاهی تماشایی به ثمر رساند. این ششصدوپنجاهمین گل مسی با پیراهن بارسلونا بود؛ آنچه باعث شد نشریه معتبر اوله چاپ بوئنوس‌آیرس به دفاع تمام‌قد از عملکرد ستاره فوتبال این کشور بپردازد. اوله با همان گرافیک و فونت ال‌موندو، به جای اعداد مربوط به دستمزد مسی، دستاوردهای او را روی جلد برد؛ تعداد مسابقات، گل‌ها و پاس گل‌های لئو که در ۱۷ سال گذشته عصر جدیدی را برای باشگاه رقم زد. این یک جنگ رسانه‌ای شیک و درجه یک در سطح دو روزنامه بین‌المللی مشهور بود که دو کاور به یادماندنی از آن به جا ماند. بعدتر هم نوبت به نشریه اسپورت، چاپ کاتالونیا رسید که یک جلد ویژه برای مسی ببندد و درآمد سالانه بارسا با محوریت ستاره آرژانتینی را حدود ۲۳۵ میلیون یورو تخمین بزند.

همزمان اما خوان لاپورتا، صاحب بیشترین بخت برای کسب منصب مدیرعاملی بارسلونا در انتخابات پیش رو به دفاع از مسی پرداخته و وضع مالی بد باشگاه را بی‌ارتباط با دستمزد هنگفت این بازیکن دانسته است. لاپورتا گفته: « او به تنهایی عامل یک‌سوم از درآمد باشگاه است. مسی لحظات درخشانی را برای ما ایجاد کرده است. بدون لئو خیلی از افتخارات را نمی‌توانستیم کسب کنیم.»

همچنین روزنامه آس، چاپ مادرید در گزارشی برآورد کرده که میزان سودرسانی لئو برای بارسا بسیار بیشتر از هزینه‌های او بوده است. در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «میزان سودآوری لئو در هرفصل ۱۷۵ میلیون دلار است که در مجموع چهار فصل بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار می‌شود. مبلغ قراردادی که منتشر شد ۵۵۵‌میلیون دلار بود که با کم کردن مالیات آن، میزان دریافتی خالص مسی طی چهار فصل به حدود ۲۷۷ میلیون دلار می‌رسد. به عبارت دیگر میزان دریافتی خالص مسی در هرفصل ۷/ ۶۹ میلیون دلار بوده درحالی‌که کوتینیو در هر فصل ۶/ ۳۴، گریزمان در هر فصل ۵/ ۵۲ و عثمان دمبله در هر فصل ۵/ ۲۵ میلیون دلار به‌صورت خالص دریافتی داشته‌اند.»